Millioner til musiklærere: Elever skal selv skabe musik

Skoler i Odense Kommune får 2,6 millioner til efteruddannelse af musiklærere og pædagoger. Målet er flere elever, der synes det er sjovt at spille musik.

Et musikalsk samarbejde mellem Odense Musikskole og kommunens folkeskoler har fået tildelt en stor pose penge, der skal give nyinspirerede musikundervisere. Forhåbningen fra kommunen er, at både lærere og elever får udbytte af det optimerede samspil.

For eksempel skal eleverne blive bedre til selv at skabe musik, ligesom flere børn skal synes det er sjovt at spille musik i skolen og i fritiden.

Det er A.P. Møller Fonden, der har doneret de 2,6 millioner kroner, der skal gå til udviklingen af det musikalske samarbejde , der allerede eksisterer med ni folkeskoler. Nu skal ordningen stemmes til, så alle 35 skoler i kommunen spiller med.

quote Jeg er sikker på, at bedre undervisere giver bedre undervisning.

Børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen

- Jeg er sikker på, at bedre undervisere giver bedre undervisning. Og jeg er glad for, at vi kan udvide et program, som vi ved virker, udtaler børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (R) i en pressemeddelse.

Musikalsk løft til alle parter

Konkret betyder donationen, at musiklærere og pædagoger på kommunens 35 skoler skal igennem et uddannelsesforløb, hvor de bliver bedre til at undervise i musik.

Nogle af forløbene vil blandt andet foregå ude på skolerne, mens musiklærerne underviser eleverne. På den måde skal efteruddannelserne ske så tæt på lærernes daglige arbejde som muligt.

UCL vil stå for de mere teoretiske dele af undervisningen.

- Jeg er rigtig glad for, at vi får penge til projektet. Det er vores erfaring, at et samarbejde mellem musikskolens egne lærere og folkeskolernes musiklærere giver et løft til begge parter. Vi glæder os til at komme ud og samarbejde med endnu flere folkeskoler i Odense, siger Maibrit Baagøe Schmidt, der er souschef på Odense Musikskole.

Vi besøger musikundervisningen på Vestre Skole i Odense.

Oversigt

    Oversigt