Ny stor serie: OB giver eksklusiv adgang til øens hold

TV 2 Fyn går i ny serie om OB bag facaden og følger de største talenters rejse fra ungdomsfodbolden til superligaholdet.

Hele otte akademispillere fra Odense Boldklubs akademi var at finde i superligatruppen i mandagens hjemmekamp mod AC Horsens. 

Det svarer til, at 40 procent af truppen bestod af klubbens egne talenter. Det glæder klubbens akademichef.

- Vi har hele tiden et mål på akademiet om at uddanne fodboldspillere, som enten kan blive solgt eller komme på førsteholdet, fortæller akademichef i OB Tonny Hermansen. 

Tallene harmonerer med nogle af de strategiske mål, som klubben selv har fremlagt i dens 2026-strategi. Her skal minimum 30 procent af førsteholdstruppen bestå af såkaldte akademi/homegrown-spillere, altså spillere som er kommet til førsteholdet via klubbens egne ungdomshold.

Derfor vil succesen på akademiet i Ådalen ligge til grund for, at TV 2 Fyn de næste tre år vil lave en serie, hvor stationen går tæt på de største talenters vej fra ungdomsrækkerne til superligaholdet eller det store udland. 

- Jeg synes, det er en god historie, fordi man får et indblik i, hvad talentudvikling egentlig er.

- I fællesskab kan TV 2 Fyn og OB fortælle den her historie om, hvad det egentlig er for nogle krav, der skal til for at blive fodboldspiller i OB - og hvad det egentlig er for en dagligdag, vores unge mennesker har i forhold til at udleve deres drøm om at blive professionel fodboldspiller, siger Tonny Hermansen.

Øens hold

Sport samler folk, og fodbold gør i særdeleshed. Langt de fleste fynboer har en holdning til OB's superligahold, hvad enten den er positiv eller negativ. 

Ifølge Tonny Hermansen er klubbens ungdomshold også værd at kigge efter, da klubbens akademi har rykket sig enormt de seneste seks år. 

Fodbolddirektør Bjørn Wesström på plads inden OB - AC Horsens
Fodbolddirektør Bjørn Wesström på plads inden OB - AC Horsens
Foto: Sofie Dambæk Rasmussen

Derudover er Odense Boldklubs akademi også et af landets bedste og med tydelige tendenser til at have internationalt niveau, mener akademichefen. 

Det er en af mange årsager til, at OB og TV 2 Fyn har indgået en aftale om et samarbejde hen over tre år, hvor mediet følger de største talenter i OB's akademi på deres vej fra ungdomsrækker til seniorrækkerne – fra barn til voksen – hvor målet enten er debut i Superligaen eller salg til en anden stor klub.

- Der er næsten ikke noget, der samler fynboerne mere end OB, brunsviger og det tredje spor på motorvejen. Derfor er det helt oplagt for os at følge OB's største talenter og deres vej ind i superligatruppen eller ud i verden. 

- Det giver fynboerne og alle andre et unikt indblik i en af de ældste klubber i Superligaen og deres kamp for at komme op i toppen af dansk fodbold igen, siger Sofie Dambæk Rasmussen, der er redaktør på produktionen.

TV 2 Fyn har ubegrænset adgang til OB i hele perioden og følger klubben i hverdagen og til kampe på både ungdomsniveau og superliganiveau. Vi er med til møderne i akademiet, og vi er med, når der skrives kontrakt med nye spillere.


Ny satsning

Samarbejdet mellem OB og TV 2 Fyn og den journalistik, som kommer ud af at følge OB's akademi er samtidig også en del af et strategisk skifte for TV 2 Fyn. 

- Aftalen med Odense Boldklub repræsenterer for TV 2 Fyn et strategisk skifte, hvor vi i højere grad vil forsøge at lave stærkt og visuelt indhold, der kan udkomme som seriel streaming. Det ved vi, at både fynboer og danskere efterspørger mere og mere. Og vi tror på, at fortællingen om OB kan blive vores døråbner i det her for os nye marked, siger Lasse Hørbye, redaktionschef på TV 2 Fyn.

Stationen har derfor ansat Malte Fuglsig Jørstad som redaktør for streaming-indhold på TV 2 Fyn og som en del af holdet bag produktionen.

I Ådalen er intentionerne også klare omkring, at klubben grundlæggende vil tættere på den enkelte fan.

- OB er en klub, der betyder meget for mange, og derfor ønsker vi at invitere vores fans og interessenter med inden for væggene i Ådalen. Vi er hele Fyns fodboldklub, så det, der foregår hos os, må alle godt vide noget om og føle ejerskab over. Vi vil gerne være en klub og en by hånd i hånd med hinanden, og derfor ønsker vi at vise, hvilke processer og diskussioner der foregår på daglig basis, siger Rasmus Nejstgaard, kommunikationschef i OB.

Målet er at udkomme med en serie i slutningen af hver sæson de kommende tre år. Serien skal give et unikt indblik i OB's kamp for at vende tilbage til toppen af dansk fodbold.

Oversigt

    Oversigt