Odense placeret på prestigefyldt liste: Blandt verdens bedste destinationer

Odense er blandt de 100 mest interessante steder i verden at besøge - i hvert fald ifølge det verdenskendte magasin Time.

Odense er - som det eneste sted i Danmark - blevet nævnt i det anerkendte, amerikanske Time Magazine, der hvert år udpeger den 100 mest interessante steder i verden at besøge

Det er store og velkendte destinationer, som Odense nu blander sig med. Det er blandt andet byer som Sydney, Reykjavik, Cairo og New York, der fremhæves sammen med mindre kendte steder som Odense, Accra i Ghana og Arouca i Portugal.

Odense er blevet valgt til listen ud fra et kæmpe felt af anbefalinger fra Time Magazines store netværk af korrespondenter over hele kloden. Det er den canadiske journalist Karen Burshtein, der som korrespondent for Time har indstillet Odense til listen. Hun fortæller til TV 2 Fyn, at Odense til fulde fortjener sin plads på top 100:

- De 100 steder, der er endt på listen, har alle fundet en måde at tilpasse sig, innovere og skabe nye ting under meget svære omstændigheder det forgangne år, skriver Karen Burshtein i en mail til TV 2 Fyn.

Danske steder på listen


Hun skriver tit om nordisk design og arkitektur og har i den forbindelse besøgt Odense adskillige gange.

- Jeg har lagt mærke til en forandring på det seneste. Med åbningen af Odeon og den måde, Odense har lavet en firesporet vej med tung trafik om til gågade og torve. Men man kan også fornemme det. Jeg har kunnet fornemme en ny, kreativ og innovativ ånd i luften. Det er en del af mit job at opsnuse den slags.

I sin beskrivelse af Odense lægger Karen Burshtein egentlig ud med at kalde Odense for en søvnig by. Men det hører fortiden til, forklarer hun:

- Fyn og Odense især har haft en tendens til at blive overset af turister i forhold til de andre danske destinationer. Og man har været for afhængig af den her maleriske eventyrhistorie der knytter sig til H.C. Andersens fødeby - og at man ikke har gjort nok for at tilføje mere. Men i de senere år er der kommet mere innovation, og det føles som om der er en stærk, kreativ bevægelse i gang. 

Det nye og længe ventede H.C. Andersen museum bliver i artiklen i Time Magazine fremhævet som en af byens attraktioner. Og her har Odense fået noget helt unikt ifølge Karen Burshtein:

- Den seneste tilføjelse med det nye HCA-hus er en attraktion, der kommer til at tiltrække virkelig mange gæster. Det er eksperimenterende og fantasifuldt, og det er lykkedes med noget meget svært; at få et eventyrmuseum til at være ligeså attraktivt for voksne som for børn, skriver hun.

Karen Burshtein er freelance journalist og skriver blandt andet for Time's Magazine.
Karen Burshtein er freelance journalist og skriver blandt andet for Time's Magazine.
Foto: Privatfoto


- Noget vi kan markedsføre Odense på

Hos Destination Fyn har man også haft hænderne over hovedet lige siden nyheden tikkede ind i går aftes.

- Det er jo fantastisk, og den branding du kan få der, er jo med til at booste hele Odense. I og med at du booster Odense, booster du også resten af Fyn, siger Sofia Wulff, der er chef for marketing i Destination Fyn.

- Det er rimeligt stort, og det er perfekt timing nu her, hvor coronaen er ved at gå lidt på hæld, forklarer Sofia Wulff.

- Det er en ny fortælling om Odense og en ny synlighed. Det er jo noget, vi kan markedsføre Odense på.

Udover det nye museum nævner Time Magazine også streetfood-markedet Storms Pakhus, om fremhæver omdannelsen og den moderne udnyttelse af det godt 80 år gamle pakhus, som nu serverer mad fra alle verdenshjørner.

- Odense har jo blødt rigtig meget under coronaen, så nu kan vi booste Odense som storby, siger Sofia Wulff.

- Alle de tiltag, som Odense har gjort de seneste år, har jo givet pote nu.

Ifølge Karen Burshtein er det kun begyndelsen for Odense:

- Der er taget hul på et nyt, spændende kapitel i Odense. Jeg har besøgt andre danske byer, men Odense har en unik blanding af gammelt på den maleriske måde og en håndgribelig, intens ånd af noget nyt og moderne.