Fra 1999 til 2002 var Odense Danmarks Nationale Cykelby, og odenseanerne benyttede i stor stil cyklen som transportmiddel. Cykeltrafikken steg med 20 procent og 27 procent af alle ture var på en cykel.
Men i dag er Odenses status som førende cykelby overhalet af mange andre byer. Odenseanerne kører igen mere i bil, og blandt andet derfor er det i dag kun 22 procent af alle ture, der bliver foretaget på en cykel.
Men nu lancerer kommunen en storstilet cykelhandlingsplan, der i løbet af de kommende år skal få cykeltrafikken til igen at stige markant.
Kommunen vil investere omkring 30 millioner kroner i forbedringer og kampagner. Målet er, at hver fjerde tur i byen skal ske med en cykel, og at andelen af dem, der cykler i skole og til job skal stige mærkbart.
For at få odenseanerne tilbage i cykelsadlen vil Odense blandt andet investere i flere stier, veje og supercykelstier. Derudover vil kommunen igen satse på by- og pendercykler og samtidig introducere mobile cykelværksteder og letaflæselige cykelkort.
Derudover skal en stor kampagne gøre det attraktivt at cykle - blandt andet gennem konkurrence og kåring af årets cyklist.
By- og Kulturudvalget i Odense Kommune skal på tirsdag behandle forslaget til en cykelhandlingsplan.