I det fynske folks tjeneste

Odenseanske skoleelever halter bagud med læsningen

Der fastsat en række nationale mål for folkeskolen, som skal sikre fagligheden. Det har slået fejl i Odense Kommune, hvor flere folkeskoler halter efter andre skoler.

04:19

1 af 2

På landsplan er der fastsat en række nationale mål for folkeskolen, som skal  sikre et fagligt løft for folkeskoleeleverne. Det er slået fejl i Odense Kommune, hvor flere folkeskoler halter efter andre skoler i landet.

Den samlede rapport viser, at Odense Kommune bør have særlig opmærksomhed på elevernes resultater på særligt 2.-4. klassetrin.  Rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune er ærgelig over rapporten.

- Det faglige niveau det går godt rigtig mange steder, også er der også nogle steder, hvor det ikke går godt, eller hvor det kunne gå bedre, og de steder skal vi selvfølgelig ud og have en snak med, siger Rådmand for Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune Susanne Crawley.

Hun glæder sig dog over at raporten også fortæller at børnene trives i skolen, men er ærgelig over, at det ikke er lykkedes at få eleverne til at læse bedre.

Skolebestyrelseformand Charlotte Veppler for Seden skole har i forbindelse med færdiggørelsen af rapporten sendt et høringssvar, hvor hun har svært ved at se, hvordan skolen skal kunne gøre det bedre, og det bekymrer hende.

- Det gør ondt, når en forældrer sender mig en mail og skriver jeg får ondt i maven på mine børns vegne, siger Charlotte veppler.

Hvis folkeskolene skal op på de målsætningen om 80 % af eleverne skal være gode til at læse, skal der penge til.

Rådmanden ser også gerne, at der findes penge til at nå målene.

En af de skoler som har valgt at gøre noget særligt ved elevernes dårlige læsefærdigheder er Ejerslykkeskolen i Odense. De har netop sat gang i et nyt læseprojekt, og selvom projektet kun har kørt i kort tid oplever læreren at eleverne allerede er blevet bedre. De har siden starten af januar søsat et projekt under navnet "læseven". Her skal 4. klasseselever en gang om ugen læse højt for 0. klasserne.

Her er det er ikke kun 0. klasserne, som får noget ud af det ved at lytte og svare på de store elevers spørgsmål, men 4. klasserne bliver også bedre til at læse, og følelsen af ansvar løfter fagligheden.