Odenses børn skal tidligt prøve kræfter som fysikere

I et nyt projekt skal Odense Kommunes ansatte i dagplejere, vuggestuer og børnehave eksperimentere med naturvidenskab i børnehøjde.

Vidste du, at hvis man blander natron og husholdningseddike, så danner man en såkaldt brusevulkan? 

Dagplejer Jeanette Findholm i Odense har været i køkkenskuffen. Hun har fundet almindelige ingredienser frem til et bestemt formål. For selskabets små hoveder skal prøve kræfter med deres føle-, lugte-, og synssans. 

-  Det er en helt almindelig sanseleg. Det handler om, at jeg som primær omsorgsperson sammen med børnene undersøger den verden, som vi befinder os i, siger Jeanette Findholm. 

For i forbindelse med et nyt projekt skal Odense Kommunes 8.700 børn i alderen nul til seks år lege og eksperimentere mere med naturvidenskab i deres hverdag. 

Og der er også tydelig begejstring at spore i de små øjne, da brusevulkanen går i udbrud.

- Der er jo ikke tale om, at jeg børnene faktisk skal lære kemi og fysik som nul til to-årig. Min fornemste opgave er at være rollemodel og understøtte med ord og begreber, som vi på sigt håber, vil plante nogle små frø hos børnene, siger dagplejer Jeanette Findholm.

quote Når vi taler dagstilbud, så er det for at give nogle rammer for, hvordan børnene møder de her naturvidenskabelige fænomener og faktisk får nogle erfaringer med dem

Morten Rask Petersen, forskningsleder, UCL

Hvad, hvorfor og hvordan?

Med udgangspunkt i børns nysgerrighed skal alle Odenses ansatte i kommunale dagplejere, pædagoger og pædagogmedhjælpere blive efteruddannet i samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

Novo Nordisk Fonden har bevilget næsten seks millioner kroner til Odense Kommune i samarbejde med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

Her kan simple ting som bagepulver, eddike eller kartoffelmel være en måde, hvor pædagogerne kan lære børn at stifte bekendtskab med naturvidenskaben i dagligdagen.

- Der er jo kemi i alt, vi bruger i hverdagen, og det er en del af dannelsen i at blive et menneske at vide noget om det. For hvad er det for nogle ting, som vi omgiver os med, spørger Morten Rask Petersen, der er forskningsleder på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. 

Det gælder for børnene i den alder om at opleve små naturvidenskabelige fænomener og ikke mindst få de allerførste små erfaringer med det, uddyber forskningslederen. 

- Når vi taler dagstilbud, så er det for at give nogle rammer for, hvordan børnene møder de her naturvidenskabelige fænomener og faktisk får nogle erfaringer med dem, siger Morten Rask Petersen. 

quote Vi vil gerne have, at børnene i Odense får en naturvidenskabelig dannelse - og uddannelse. Men i første omgang dannelse fordi det bare er vigtigt for at være menneske i en moderne verden

Susanne Crawley, børne- og ungerådmand (Radikale Venstre), Odense Kommune

Frem til 2025 vil der så blive forsket i, hvordan den legende tilgang til naturvidenskab vil påvirke børnene. Derefter vil resultaterne fra Odense blive gjort tilgængeligt for resten af landet og udlandet. 

Gå naturvidenskabens vej

Ifølge Børne- og ungerådmanden i Odense Kommune er det vigtigt, at de odenseanske børn får oplevet naturvidenskaben helt fra barnsben..

- Vi vil gerne have, at børnene i Odense får en naturvidenskabelig dannelse - og uddannelse. Men i første omgang dannelse fordi det bare er vigtigt for at være menneske i en moderne verden, siger Susanne Crawley, der er børne og ungerådmand, Radikale Venstre, i Odense Kommune.  

Som en del af dagtilbudsloven er naturvidenskab også kaldet "science" blevet en del af den pædagogiske læreplan hos hele landets dagtilbud.