- Tak, fordi du er Havnen.
Sådan står der i en annonce for Odense Havn i søndagens udgave af Fyens Stiftidende. Teksten er akkompagneret af en smilende borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), der næsten fylder halvdelen af siden.
Det sker, kun få måneder efter borgermesteren var i modvind for at optræde i en skattebetalt annonce for et "Grønnere Odense". En annonce, som Odense Kommune efterfølgende har været ude og beklage.
Dengang blev reklameannoncen også mødt af skarp kritik fra både Venstre og Det Konservative Folkeparti i Odense Byråd, der mente, at det svarede til valgkampagne for skatteborgernes penge.
Peter Rahbæk Juel har tydeligvis ikke styr på sit moralske kompas
Og kritikken fortsætter nu med den nytilkomne annonce for Odense Havn.
- Det er moralsk anstødeligt, at borgmesteren ikke siger ”nej” til at indgå i den betalte annoncering. Specielt set i lyset af at borgmesteren for få måneder siden deltog i en anden skattebetalt annoncering i Fyens Stiftstidende, der viste sig at være ulovlig, siger byrådsmedlem i Odense Tommy Hummelmose fra Det Konservative Folkeparti.
Selvsamme kritik lyder fra Venstres byrådsmedlem Claus Houden, der også var ude og kritisere den forrige annonce.
- Det er ikke havnen, men ham (Peter Rahbæk Juel, red.) der er forrest i billedet. Det, synes jeg, er problematisk, at der igen bliver betalt annoncer, der kan betegnes partipolitisk, siger han og tilføjer:
- Det er altså offentlige midler, vi taler om. Derfor råber vi vagt.
Borgmester afviser kritik
Odenses borgmester forstår ikke kritikken fra Venstre og Konservative.
- Odense Havn har valgt at lave en kampagne, hvor en lang række medarbejdere, folk, der har været omkring havnen og mig som næstformand har valgt at sige tak til havnen for det arbejde, de laver, siger han.
Han mener ikke, at der er noget forkert i annoncen.
- Annoncen fra havnen er juridisk clearet, der er ikke noget at komme efter, siger Peter Rahbæk Juel, der er næstformand i Odense Havns bestyrelse.
Men det retfærdiggør stadig ikke hans optræden i kampagnen, hvis man spørger Claus Houden (V), der selv er næstformand i Fjernvarme Fyn.
- Skulle jeg stille mig foran kameraet og sige, at jeg sørger for billigere fjernvarmepriser? Det kunne ikke falde mig ind. Hvorfor er det ikke direktøren eller formanden for bestyrelsen, der står frem, hvis det er havnens udvikling, det handler om?
Tommy Hummelmose (K) er også uforstående over for næstformandens rolle i en sådan kampagne. Særligt med et kommunalvalg i sigte til november forarger det de to byrådsmedlemmer.
- Intet andet selskab ville sætte en næstformand ind i hovedrollen i en kampagne. Det er bestyrelsesformanden eller direktøren, der tegner selskabet. Det understreger, at annoncen bliver politisk og reelt er en promovering af borgermesteren, siger Tommy Hummelmose (K).
En intern undersøgelse
Kommunen satte i forbindelse med kritikken af forrige annonce om et "Grønnere Odense" en undersøgelse i gang af hele sagen. I den juridiske rapport vurderede jurister fra Odense Kommune, at annoncen overskred rammerne for, hvordan kommunen skal kommunikere med offentligheden.
Ifølge rapporten dengang, var det et samlet udtryk i annoncen med to store billeder af borgmesteren samt en tekst, der indeholdt hans navn seks gange, der lagde til grund for vurderingen.
Denne gang indeholder den nye annonce Peter Rahbæk Juels navn én gang samt et billede, hvor han står foran Odense Havn. Alligevel synes de to byrådsmedlemmer fra Odense, at det er langt over stregen.
- Vi må spørge ind til, hvorfor den kommer nu. Vi påtænker også at lave en sag mere på det og få borgmesteren til at fortælle, hvad han selv tænker om det. Det er ikke havnen, men ham, der står helt entydigt i billedet, siger Claus Houden (V).
Men borgmesteren mener ikke, at sagen med den forrige annonce har noget med den nuværende for Havnen at gøre.
- Ved den sidste annonce var der sket en fejl på embedsmandsniveau i forbindelse med udformningen. Jeg synes ærlig talt, at det noget fnidder-fnadder, hvis jeg skal være helt ærlig, siger Peter Rahbæk Juel.