Selvom det er en af byens største, gratis parkeringspladser, så er det alligevel svært at finde en ledig plads blandt Syddansk Universitets 2.300 p-pladser efter klokken 8.30.
Det kunne Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn konstatere en tilfældig hverdagsmorgen, hvor en stor del af de tilsvarende 5.132 cykelparkeringspladser fortsat stod tomme.
Men burde det ikke være omvendt på et universitet med førende klimaforskere, en supercykelsti direkte til campus og et mål om at mindske sine CO2-udledninger med minimum 57 procent inden 2030?
Den praktiske løsning
Blandt de studerende er holdningerne til de mange gratis p-pladser delte.
De to henholdsvis civilingeniør- og medicinstuderende Tasneem Samara og Asmaa Rawashdeh er blandt universitetets 19.000 studerende.
De bor begge i Odense og kører i bil sammen til universitetet om morgenen. Tasneem Samara har to børn, der skal afleveres, og derfor er bilen førstevalget.
- Ellers er det svært at få til at hænge sammen, for jeg bor ikke tæt på et letbanestop, og med bus vil det kræve fire skift, forklarer hun og fortæller, at tanken om at nedlægge distancen til SDU på cykel ikke rigtig er noget for hende.
Asmaa Rawashdeh medgiver, at hvis der kommer betalingsparkering for de studerende, vil hun nok genoverveje, om det i længden bliver for dyrt.
Anders Larsen, der læser spiludvikling og læringsteknologi, tager for det meste cyklen, for han bor i Odense C, men når vejret er skidt, eller han har planer efter undervisningen, tager han bilen.
- Jeg ville nok tænke over det en ekstra gang, hvis der kom betalingsparkering, medgiver han.
Biler koster samfundet dyrt
Børnelogistik spiller ind
For Leon Bodenhagen, der er en af i cirka 5.400 ansatte, er det anderledes. Hans morgenlogistik omfatter også to børn, der skal afleveres på vejen fra Skt. Klemens og til jobbet som professor hos SDU Robotics.
Derfor er cyklen ikke et reelt alternativ for ham, siger han.
- Jeg ville rigtig gerne cykle, men det er ikke kun mig selv, der skal transporteres om morgenen.
Javier Rubia er tilknyttet SDU som innovationsforsker og kommer fra Kirkeby på Sydfyn. Herfra vil en tur med cykel, tog og efterfølgende letbane tage dobbelt så lang tid som med bil, men som studerende boede han ved Rosengårdcentret og startede alligevel bilen.
- Nogle gange var pladsen fyldt, og så vendte jeg om, kørte hjem og kom tilbage uden bil. Så dengang vil jeg sige, at det ikke var så nødvendigt som nu, siger han.
Bilen koster samfundet dyrt
SDU har lavet omfattende forskning, der peger på "enorme sundheds- og klimagevinster" ved cykelfremme. Forskere fra universitetet har også indsamlet og bearbejdet data, der danner grundlag for et digitalt Danmarkskort over, hvor der er størst potentiale for at få danskerne til at cykle mere.
Her er universitetet selv et af de steder, hvor der er muligheder.
Har man så ikke et særligt ansvar for at handle på den slags viden? Det vil universitetsdirektør hos SDU, Thomas Buchvald Vind, gerne svare på.
Mange kommer udefra
I viser selv, at der både er potentiale i jeres område og mange gevinster både for den enkelte og samfundet ved at tage cyklen i stedet for bilen. Har I ikke et særligt ansvar for at handle på de ting, I selv finder ud af i jeres forskning?
- Jeg synes bestemt også, vi har handlet på det. Vi har sørget for, at det er nemt at komme til universitetet på cykel, har tre letbanestop og gode muligheder for cykelparkering, siger han.
Universitetsdirektøren vurderer ikke, at der er for gode muligheder for parkering, når man sætter antallet af studerende og ansatte op mod antallet af p-pladser.
Lægger man de to tal sammen, vil der cirka være parkeringsplads til hver tiende, der har sin gang der, påpeger han.
Man kunne argumentere for, at I lokker folk i bilen med gratis parkeringspladser. Kommer I til at ændre på det?
- Det har altid været gratis at parkere på SDU, og betalingsparkering er noget, vi kigger ind i de kommende år. Vi har ikke nogen aktuelle planer, men om nogle år kommer Nyt OUH (i 2027, red.), og de har betalingsparkeringspladser.
- I den forbindelse kommer vi også til at have diskussionen om, om vi skal have noget tilsvarende, siger han.
Mens SDU har 2.300 gratis p-pladser, har byens største p-kælder under Thomas B. Thriges Gade omkring 1.000 betalingspladser til biler.