Pædagogstuderende får ikke rettet deres opgaver

Studerende på landets pædagoguddannelser afleverer skriftlige opgaver, som aldrig bliver læst igennem.

Det er et problem i hele landet, at underviserne ikke læser de opgaver, som pædagogstuderende laver som led i deres uddannelse.

Det viser en rundspørge, som Fyens Stiftstidende har foretaget på en lang række af landets pædagoguddannelser

Det sker, efter avisen har fortalt om, hvordan de studerende på pædagoguddannelsen i Odense gang på gang afleverer skriftlige opgaver, som ikke bliver læst og rettet af underviserne.

På pædagoguddannelsen i Horsens siger underviserne ligeud til de studerende, at der ikke er penge til at læse og rette deres opgaver. Hvis de skal læses, skal pengene tages fra deres undervisningstid.

- Og det er vi jo heller ikke interesserede i, siger Kiri Ann Lyndgaard, medlem af De Studerendes Råd i Horsens, til Fyens Stiftstidende.

De studerende retter ikke vreden mod skolen, men mod de bevillinger, som skolen drives med:

- Det her er altså en videregående uddannelse på bachelorniveau, og vi bør kunne forvente respons på vores opgaver. Vi aner jo ikke, hvor vi står i vores uddannelse, siger hun.

Pædagoguddannelserne blev reformeret i 2013 af regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

DF's uddannelsesordfører, Jens Henrik Thulesen Dahl, vil nu tage sagen op med uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R).

Enhedslistens ordfører på området, Rosa Lund, mener, at det er et pengespørgsmål.

- Pædagogerne er dem, der får færrest penge per studerende samtidig med, at det er den største uddannelse. Politikerne siger hele tiden, at pædagogerne er noget så vigtige, og så hænger tingene altså ikke sammen, siger hun til avisen.

Oversigt

    Oversigt