Politisk teater vil forstå terrorister

Politisk teater om terror og medier skal sende publikum hjem med noget at tænke over.

Der, hvor de berømte skrå brædder på scenen skulle være, er der muld i stedet. Kulisserne består af et skævt, gammelt arkivskab, en ødelagt havestol i plastik, et bord uden ben, bøger og friske tulipaner.

The Kangaroo Mob, en odenseansk undergrundsteatergruppe bestående af uddannede skuespillere og konservatoriemusikere, laver politisk teater om berøringsfølsomme emner.

Den ene mands frihedskæmper er den anden mands terrorist - således skriver teatergruppen selv om deres teaterstykke Neos Kosmos.

quote Vi vil forsøge at forstå terroren og ikke blot dæmonisere den

Andreas Jensen, manuskriptforfatter

- Jeg synes, folk skal se forestillingen, men jeg vil røbe så meget, at vi bevæger os indenfor tematikkerne terror og medier. Vi vil forsøge at forstå terroren og ikke blot dæmonisere den, siger Andreas Jensen, som har skrevet og udviklet historien.

Han opfordrer alle vante og ikke vante teatergængere til at komme og opleve et politisk teaterstykke, der sender publikum hjem med noget at tænke over.

- Vi har fat i ting, som både berører og vedrører rigtig mange mennesker. Samtidig er det også en forestilling for de folk, som ikke føler sig afspejlet i det normale teater, siger Andreas Jensen. 

Neos Kosmos, politisk teater. I billede er Henrik Blauner Clausen med tungen ud af munden og Emil Bodenhoff med ryggen til kameret.
Neos Kosmos, politisk teater. I billede er Henrik Blauner Clausen med tungen ud af munden og Emil Bodenhoff med ryggen til kameret.
Foto: Pernille Gram

Et comeback til den politiske kunst

Det skurrer måske i ørene for nogen: politisk teater - politisk kunst. Multikunstneren Troels Trier, som i 60’erne og 70’erne var aktiv i kunstnerkollektivet Røde Mor, mener, at politisk kunst og teater stadig har en berettigelse.

- Kunst taler direkte til følelserne gennem underbevidstheden. Man kan sagtens forklare en problematik, men før man føler noget for det, så bliver der ikke gjort noget ved det, siger Troels Trier.

Troels Trier om følelser og politisk kunst

Han var drivkraften bag meget af den parole-kunst og protestsange, som mange i dag forbinder med Røde Mors aktivistiske virke, der især omhandlede Vietnam-krigen.

Gennem de seneste år har han oplevet en lille renæssance til politisk kunst og teater - også selvom det er hårde kår. 

- Dengang var det sgu nemmere. Der var helt klare emner at tage fat i. Vietnam-krigen, nej tak til atomkraft eller i må ikke slå jeres børn. I dag er det langt mere komplekse emner såsom globalisering, bådflygtninge og terrorisme, siger Troels Trier.

Vi afspejler verden

Politisk kunst og teater har ændret sig meget siden 70’ernes Debatteatret, Skifteholdet eller Solvognen - og Henrik Blauner Clausen, der er en af skuespiller i forestillingen Neos Kosmos, mener, at forestillingen er i trit med tiden.   

- Når vi snakker om politisk teater og tunge tematikker, som vi beskæftiger os med, så kan det synes meget komplekst, men vores verden er kompleks.

Neos Kosmos, politisk teater. I billede er Henrik Blauner Clausen med tungen ud af munden og Emil Bodenhoff med ryggen til kameret.
Neos Kosmos, politisk teater. I billede er Henrik Blauner Clausen med tungen ud af munden og Emil Bodenhoff med ryggen til kameret.
Foto: Pernille Gram

Han håber ikke, at publikum lader sig skræmme af varedeklarationen 'politisk teater'.

- Det er for mig ikke noget, som springer i øjnene. Det er bare et teaterstykke med noget på hjertet. Det kunne spille på hvilket som helst teater, siger Henrik Blauner Clausen og løfter lidt af sløret for, hvilke ønsker The Kangaroo Mob har for forestillingen.

- Vi vil bare gerne have, at folk tænker, når de går ud af teatret. De skal tænke over, hvordan deres liv er i den her verden og se anderledes på det samfund, vi lever i.

Neos Kosmos har urpremiere den 4. december og spiller indtil den 14. december. Forestillingen opføres på Dynamo, Finlandkaj 6, Odense Havn. 

 

Oversigt

    Oversigt