Selvkørende bus overhaler letbanen

Mercedes har udviklet en bus, der kan køre selv, og som har været foreslået som alternativ til letbaner i danske byer blandt andet i Odense. Bussen bliver testet i Holland.

Den selvkørende bus, Citypilot finder selv vej gennem trafikken, bremser for fodgængere og stopper - ligesom metroen i København - med centimeters nøjagtighed ved stoppestederne, skriver Ingeniøren.

Den bliver testet på Europas længste busbane, kaldet Bus Rapid Transit, BRT, der forbinder lufthavnen i Amsterdam, Schipol, med byen Haarlem.

I første omgang bliver den testet med chauffør, så han kan gribe ind, hvis der sker noget uforudset.

Ifølge Ingeniøren er der flere fordele ved BRT fremfor en letbane. Det er langt billigere at lave en separat vej end at lægge skinner til en letbane.

Og selvkørende busser kan køre oftere. Mercedes lover desuden, at den giver energiøkonomisk og komfortabel kørsel, skriver Ingeniøren.

Bussen er udstyret med et større antal kameraer, fjern- og nærradarer og GPS som tilsammen giver et meget detaljeret billede af trafikken. 

Et tilsvarende system var med i debatten om letbaner i Odense, Aarhus og København.

Aalborg Kommune overvejer nu BRT-systemet, fordi regeringen har sagt nej til at støtte en letbane i byen.

 

 
 

Se Mercedes´ reklame for Citypilot herunder

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

Oversigt

    Oversigt