Striden fortsætter mellem Comsa og Odense Letbane: - Det er simpelthen usandt

Flere påstande fra letbane-entreprenøren Comsa i en mail til TV 2 Fyn holder ikke vand, lyder det fra Jesper Rasmussen, bestyrelsesformand i Odense Letbane.

Det fyger frem og tilbage i en kamp på ord mellem Odense Letbane og hovedentreprenøren Comsa. 

Comsa skrev for nylig i en mail til TV 2 Fyn, at Odense Letbane ikke har været lydhør overfor de råd og den vejledning, som Comsa har stillet til rådighed for at løse udfordringerne med støj. 

Men den påstand holder simpelthen ikke vand, siger Jesper Rasmussen, bestyrelsesformand for Odense Letbane.  

-  Det er simpelthen usandt. Men vi har undret os over deres passivitet, hvor de (Comsa, red.) hverken har villet eller kunnet deltage i de udbedringstiltag, som bliver påpeget. Reglen er, at de skal have muligheden for at rette for sig (rette fejlene, red.), og hvis ikke de vil det, så kan vi altså båndlægge den trecifrede bankgarantistillelse, som Comsa har haft inden projektet gik igang, siger bestyrelsesformanden. 

Dermed stiller begge parter sig spørgende overfor, hvem der har gjort hvad i forbindelse med at rette på problemerne med støj og vibrationer blandt andet. 

Inden Comsa kunne begynde byggeriet af letbanen har selskabet skulle stille med en bankgaranti på et trecifret millionbeløb. Den garanti er en, som Odense Letbane kan lægge bånd på, såfremt der opstår uoverenstemmelser mellem parterne, som vi ser nu. 

- Vi har ikke fået den dokumentation eller set viljen til at ville rette for sig, og derfor er vi jo nødt til at båndlægge de her penge, siger Jesper Rasmussen. 

Blandt andet derfor er en voldgiftssag blevet en realitet. 

Dagbøder for covid-19 

Oven i hatten kritiserede det spanske firma for nylig Odense Letbane for at behandle dem urimeligt på en måde, som de ikke har oplevet med nogen anden kunde i verden.

Comsa mener nemlig ikke, det kan være rimeligt, at firmaet skal betale dagbøder for millioner grundet forsinkelser relateret til corona og de udfordringer, som pandemien har medført.

Den kritik, mener Jesper Rasmussen, er forfejlet. 

 - Hvad angår covid-19 har vi givet dem kompensation, men de fik ikke, da de søgte kompensation anden gang, for der arbejdede de i egen overtid – altså de skulle have været færdige. Vi skal jo ikke bruge statens og skatteydernes penge på at dække deres egen forsinkelse, lyder det for formanden. 

Samtidig understreger han, at der, ligesom mange andre steder, blev givet en hånd, da coronaviruspandemien ramte landet for første gang. 

- Vi hjalp dem selvfølgelig med en rimelig kompensation, da første bølge af pandemien ramte, hvor der var enighed om, at vi gerne ville betale noget. Men da de begyndte at arbejde og ikke blev færdige inden for aftalt tid og så ville have penge, så sagde vi nej, det kan vi ikke. 

Og med rigeligt uenigheder at tage fat i står Odense Letbane og Comsa altså nu over for en voldgift, hvor spørgsmålene, der skal besvares, handler om flere hundrede millioner kroner. 

Oversigt

    Oversigt