Teater uden instruktør: - I dag er det mig, der bestemmer!

Når Teater Momentum har sæsonpremiere i denne uge, er det for første gang uden instruktør. Skuespillerne instruerer sig selv og stemmer om tingene.

Tre skuespillere er i gang med at øve en scene fra forestillingen 'Os'.

- Så skal I mødes deroppe, lyder det instruerende fra David Jensen. Han er en af de skuespillere, der ikke er med i netop denne scene. Og som en logisk konsekvens, får han så instruktørmagten.

- Det kommer an på, hvilken situation vi har skabt omkring ansvar. Der har for eksempel været tre forskellige instruktører på min scene. Og så er der scener, hvor man helt selv arbejder med det, forklarer David Jensen.

Traditionelt bliver en teaterforestilling styret under ledelsen af en instruktør. Sådan sker det i hvert fald i langt de fleste teaterhuse rundt om i verden, indtil nu også på Teater Momentum i Odense. Men ikke i år.

Når sæsonens første forestilling 'Os' har premiere lørdag d. 30. september, er det et kollektivt kunstnerisk hold ved navn 'by Proxy', der har skabt forestillingen i fællesskab. Alle seks skuespillere har været idéfolk og instruktører.

Holdet er selv meget bevidste om, at den kollektive arbejdsmetode giver en anden form for teater end den traditionelle med en instruktør.

- Det er to forskellige metoder, der giver forskellige resultater. For os handler det også om, at vi er seks meget forskellige personer. Vi har forskellig smag og forskellige kompetencer, så vi kommer frem til noget andet, end hvis det bare var én, der bestemte, siger Matias Askvik, der er en af skuespillerne.

Fem af de seks skuespillere er nordmænd, men de anstrenger sig tydeligt for at tilnærme sig en dansk udtale.

- Hvis man kommer ind og ser forestillingen uden at forstå, hvad der bliver sagt, så kan man komme igen gratis, siger David Jensen, der er det eneste danske medlem af gruppen.

Andre har succes med selvledelse

TV 2/FYN har inviteret Jesper Refning med på Teater Momentum for at overvære prøverne. Han er direktør i den fynske IT-virksomhed Daxiomatic, der sidste år vandt titlen som 'Danmarks bedste arbejdsplads' i kategorien mindre virksomheder. Netop ved at afskaffe mellemlederne og give medarbejderne selvledelse.

Jesper Refning fra Daxiomatic har store erfaringer med selvledelse. Sidste år blev virksomheden kåret til Danmarks bedste arbejdsplads.
Jesper Refning fra Daxiomatic har store erfaringer med selvledelse. Sidste år blev virksomheden kåret til Danmarks bedste arbejdsplads.
Foto: Alex Syrik

Jesper Refning mener, at det giver god mening at arbejde med selvledelse på et teater. Faktisk undrer han sig over, at det ikke er mere udbredt.

- Netop dér, hvor der er mange kreative sjæle, skulle man tro, at man ville finde den første inspiration til at skabe noget, der ikke er så hierakisk. Det er sjovt, at det først kommer nu. Men jeg tror, det er en generel trend i verden, siger han.

Begrebet selvledelse fungerer fint hos Daxiomatic, og Jesper Refning er ikke i tvivl om, at metoden uden topstyring også kan føre til godt teater.

- Hvis man begrænser en kreativitet og et engagement til at være hos de få, så er der en overhængende risiko for, at de ser forkert og at man ikke får det bedste ud af det. Derfor kan man sagtens forestille sig, at et teater kan lukrere på alle de gode ting, vi hver især bringer ind. Så må det alt andet lige give et godt resultat, mener han.

Teatergruppen oplever selv, at beslutningsgangene bliver mere komplicerede, når alle har indflydelse. Men de har udviklet deres metoder til at styre det. Som et eksempel viser de, hvordan gruppen ville håndtere et forslag fra et af medlemmerne om at tilføre 100 røde balloner på scenen.

- Så ville vi gøre sådan her: Hvem synes, vi skal have 100 røde balloner på scenen, spørger Marthe Sofie Løkeland Eide de andre i gruppen og tæller til tre.

Alle bruger straks deres tommelfingre til en hurtig afstemning. Tommelfingeren op eller ned. I dette tilfælde bliver det uafgjort.

- Hvad gør man så? Nå ja, så kan man pege på, hvem der skal tage beslutningen, siger David Jensen.

- Hvem skal tage beslutningen, spørger Marthe ud i gruppen og tæller til tre.

Alle peger på en af de andre. I dette tilfælde er der flest fingre, der peger på Marthe og Matias, der dermed har beslutningskompetencen til at afgøre, om der skal være 100 røde balloner på scenen.

Teatergruppen by Proxy

Selvom det kunstneriske hold leder sig selv, har Momentum har en formel teaterleder, der sørger for de administrative rammer. Det er Marianne Klint, som har store forventninger til 'by Proxy'.

- Jeg forventer en meget energisk sæson med seks mennesker, der i parentes bemærket alle er flyttet til Odense. Så vi har en indvandrergruppe, siger hun med et smil på læben.

Hun kan dog også mærke, at det kunstneriske hold nu arbejder som en gruppe uden hieraki.

- Det er udfordringen i år. Hver gang, man spørger dem om noget skal være rødt eller blåt, skal de lige gå tilbage i gruppen og diskutere det. Så der er nogle processer, der bliver lidt længere, siger hun.

Forestillingen 'Os' handler om gruppedannelser og gruppedynamik. Om at være med og om ikke at være med. Om at togetherness, sammenhold og unity altsammen er meget godt - så længe man selv er inde i varmen.

Ialt skal Teater Momentums 'by Proxy'-hold skabe tre forestillinger i sæsonen. De øvrige kommer til at hedde 'Lugten af andre' og 'Stedsans', hvor sidstnævnte tager udgangspunkt i Odense som by.

Oversigt

    Oversigt