Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der tegner sig et overvejende flertal for letbanens etape 2 i Odense. Det viser en rundringning, som TV 2 Fyn har lavet.
Onsdag kom det frem, at udvidelsen af Odense Letbane bliver 292 millioner kroner dyrere end først antaget. Det svarer sig til en meromkostning på 15 millioner kroner om året for Odenses skatteborgere - fra 45 millioner kroner til 60 millioner kroner om året.
Efter prisstigningen beløber den totale anlægspris sig til 1,777 milliarder kroner for etape 2, der skal gå fra Seden gennem Vollsmose og til Sukkerkogeriet. Det stod klart, da Økonomiudvalget onsdag blev præsenteret for nye beregninger for etablering af letbanens etape 2. For at realisere projektet skal der anlægges 4,9 kilometer nye skinner, købes otte nye tog og etableres ti nye stationer.
Politikere fra nær og fjern var da også ude at tilkendegive deres holdninger til projektet, men midt i al virakken var det ikke let at holde styr på, hvem der egentlig mener hvad.
TV 2 Fyn har nu talt med samtlige otte partier i Odense Byråd, og såfremt partierne stemmer ens internt i partierne, tegner der sig et klart flertal på 17-12 i byrådet for letbanens etape 2. Det sker, efter Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har meldt ud, at han er for udvidelsen - hvis altså et flertal i byrådet kan blive enige om økonomien.
Peter Rahbæk Juel har ellers flere gange nægtet at melde klart ud, hvorvidt han var for eller imod etape 2.
Borgmester godkender letbaneudvidelse på én betingelse
Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel giver grønt lys til, at letbanen kan blive udvidet med den omstridte etape to. Det kræver dog, at omkostningerne på de 15 millioner kroner om året bliver fundet i det kommunale budget.
Det afslører han i et interview med TV 2 Fyn.
- Jamen det er er der (grønt lys, red). Det, der står tilbage for mig, det er at sikre, at vi kan finde pengene, og at vi kan gøre det på en måde, hvor vi først har styrket folkeskolerne og ældreområdet, siger Peter Rahbæk Juel.
Ifølge borgmesteren drejer det sig om 100 millioner kroner til folkeskolerne og 35 millioner kroner til ældreområdet.
Er du ikke bange for at tilføje flere udgifter på odenseanerne ved at give grønt lys til etape to?
- Vi bliver nødt til at investere i den kollektive transport, hvis vi vil have den som en stærk del af vores by, siger han og uddyber:
- Vi kan se, at der er over en halv million påstigere hver uge i letbanen. De er enormt glade for den, og de anbefaler faktisk i høj grad at bruge letbanen til andre. Omkring 20 til 25 procent lader bilen stå for at tage letbanen. Så det har virkelig positive effekter for byen, og hvis man ikke har modet til at investere, så får du ikke de positive effekter, og du får heller ikke den byudvikling, der kommer med, siger Peter Rahbæk Juel.
Onsdag kom det frem, at letbanens etape to bliver 292 millioner kroner dyrere end først antaget.
DET MENER PARTIERNE OM LETBANEUDVIDELSEN
Enhedslisten: - Kommer helt an på ...
- Vi er for udvidelsen af letbanen, men vi har nogle forbehold, når det kommer til linjeføringen, siger Reza Javid til TV 2 Fyn og uddyber:
- Enten bliver projektet rullet tilbage til den oprindelige linjeføring, hvor bygninger ikke skal nedrives, eller også skal beboerdemokratiet i Egeparken godkende den nye linjeføring. Hvis den ikke gør det, har vi en ny situation, vi skal tage stilling til.
- Vi mener, at letbanens etape 2 vil hjælpe til udviklingen af Vollsmose og Seden. Derudover vil mange bruge letbanen i stedet for bilen, hvilket gavner miljøet, siger Reza Javid.
Socialistisk Folkeparti: - Afgørende for os, at ...
- I SF er vi for letbanens etape to, hvilket vi har sagt klart og tydeligt. Vi mener, at udvidelsen er en markant styrkelse af den kollektive trafik, det grønne valg, og så er letbanen et reelt alternativ til bilen. Vi er slet ikke i tvivl. Letbanen skaber byudvikling, og vi har et langt mere fantastisk Odense med en letbane, siger Brian Dybro til TV 2 Fyn.
- Det er dog afgørende for os, at pengene til folkeskolen og ældreområdet bliver skaffet inden (135 millioner kroner, red.). Dem kan vi, og dem skal vi skaffe! Det er både og: Vi kan godt både styrke vores velfærd og den grønne omstilling, siger Brian Dybro.
Socialdemokratiet: - Der er én betingelse
- Der er grønt lys. Det, der står tilbage for mig, det er at sikre, at vi kan finde pengene (15 millioner kroner om året, red.), og at vi kan gøre det på en måde, hvor vi først har styrket folkeskolerne og ældreområdet (135 millioner kroner, red.), siger Peter Rahbæk Juel til TV 2 Fyn.
- Vi bliver nødt til at investere i den kollektive transport, hvis vi vil have den som en stærk del af vores by, siger han og uddyber:
- Vi kan se, at der er over en halv million påstigere hver uge i letbanen. De er enormt glade for den, og de anbefaler faktisk i høj grad at bruge letbanen til andre. Omkring 20 til 25 procent lader bilen stå for at tage letbanen. Så det har virkelig positive effekter for byen, og hvis man ikke har modet til at investere, så får du ikke de positive effekter, og du får heller ikke den byudvikling, der følger med.
Moderaterne: - Vi har tre krav
- I Moderaterne stemmer vi for udvidelsen, men vi har nogle betingelser, som indbefatter den offentlige transport til havnen, den såkaldte "London-model" og en kultur- og dannelsespakke. Vi stemmer ikke bare for i blinde, siger Andreas Møller og uddyber kravene:
- Der skal indsættes flere busser eller anden offentlig transport, som kører til havnen. Bydele som eksempelvis Bolbro skal i højere grad forbindes med bymidten, og så skal der føres midler tilbage til kulturinstitutioner - og især dem, der har med unge at gøre. Vi skal se nogle indikatorer på, at det kommer til at ske på den lange bane, hvis vi skal stemme for en udvidelse.
Radikale Venstre: - Vil stemme for på stedet
- Vi går ind for letbanens etape 2, og det har vi gjort hele tiden. Vi vil stemme for på stedet, og vi har grundlag nok til at træffe vores beslutning. Tiden er gået, og derfor er det blevet dyrere at anlægge, det giver sig selv, for renten og priserne på byggematerialer er steget, siger Susanne Crawley til TV 2 Fyn og uddyber:
- De 292 millioner ekstra til anlæggelse skal vi finde. Jeg synes, det er rigtig glædeligt, at socialdemokraterne ser ud til at melde ud, at de også er klar.
- Vi har en Vollsmose-plan i gang, som efter min mening afhænger fuldstændig af, om der kommer en udvidelse. Jeg forventer, at der står mange investorer klar i det øjeblik, Odense Byråd melder ud, at der kommer en etape 2, men de tøver lige nu, siger Susanne Crawley.
Venstre: - Vi kan nå at stoppe det
- Jeg er 100 procent imod. For Venstre er det meget vigtigt, at vi prioriterer børn, unge og ældrepleje, og vi mener ikke, det er på tide, at vi skal bruge 1,7 milliarder kroner på letbanens etape 2, når vi kan se, hvordan skoler, børnehaver og vuggestuer ser ud, siger Christoffer Lilleholt til TV 2 Fyn.
- Jeg er ikke i tvivl om, at beboerne i Vollsmose vil blive glade for el-busser i stedet. Vi kan sagtens være med på at lave bedre busforbindelser derude og måske også ekstra stationer, siger han.
- Hvis et flertal beslutter at gå videre med etape 2, så kan vi nå at stoppe den inden næste kommunalvalg, da det alene vil være et spørgsmål om opsparing og en VVM-redegørelse, vi vil have nået til den tid, siger Christoffer Lilleholt.
Det Konservative Folkeparti: - Som en bil, man ikke har råd til
- Jeg er imod. Da vi fik præsenteret økonomien for etape 2, var det som at kigge i en brochure på en bil, man ikke har råd til, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.
- Jeg bruger selv letbanen. Det er nemt, og den fungerer rigtig fint, men jeg vil virkelig være sikker på det fundament, man vil lave en etape 2 på. Det er Odenses økonomi i al evighed, det afhænger af, og jeg er bekymret for passagergrundlaget og driftsøkonomien, siger han og uddyber:
- Hvis der mangler penge hvert eneste år til at dække et hul i letbanens drift, så laver vi noget rigtig skidt i årene frem. Det er et dilemma at være i, fordi jeg synes, letbanen fungerer rigtig godt. Men jeg er rigtig forsigtig i det her og siger derfor nej til letbanens etape 2, fordi jeg har svært ved at se, at den har gang på jord. Har vi råd til det? Det synes jeg ikke, vi har.
Liberal Alliance: - Odense egner sig ikke til letbane
- Jeg vil stemme imod. De beregninger, vi fik i går, bekræfter mine antagelser indtil nu. Det vil være uansvarligt at gå videre med etape 2 med den pris. En ting er de næsten 300 millioner kroner ekstra og den samlede anlægspris på 1,7 milliarder kroner, siger Araz Khan.
- Noget andet er den daglige driftsomkostning. Den måde, driften kører på i etape 1, viser med al tydelighed, at trods gode intentioner så er den transportform ikke den rette for Odense. De byer, vi sammenligner os med, som har en letbane, har en meget højere byfortætning end Odense, siger Araz Khan og uddyber:
- Odense ligger under 50 procent af, hvad de andre byer har. Der bor simpelthen færre mennesker per kvadratkilometer i Odense, så når du etablerer en letbane, der er så dyr, som den er, så er det økonomiske grundlag mere udfordret.