Vi gør det selv på nettet

Selvbetjening på nettet bliver mere og mere brugt. I november betjente totredjedele af odenseanerne sig selv på nettet.

På bare under et år er selvbetjening på Odense Kommunes hjemmeside steget markant. I januar var det 31 procent af borgerne der selv gik på nettet og søgte underholdsbidrag, fik nyt sygesikringskort eller flyttede adresse. I november var tallet steget til 63,5 procent.

- Vi er rigtigt glade for udviklingen. Det er til gavn for både borgerne og de ansatte, at vores venterum ikke er fyldt til bristepunktet. Det vækker utilfredshed hos borgerne, og det er et pres for medarbejderne. Men der er absolut plads til forbedring - vi vil gerne have endnu flere til at bruge nettet, siger Hanne Sørud, der er chef for Borgerservice.

Selvom brugen af selvbetjeningstilbudene er steget dramatisk, vil Odense Kommune gerne have at endnu flere lærer at bruge hjemmesiden.

- Derfor har vi planer om sammen med de øvrige kommuner i Region Syddanmark at oprette en telefonlinje og en chatlinje, hvor man kan få hjælp til selvbetjeningsløsningerne. Vi vil også orientere om mulighederne for selvbetjening, når folk er på vent på en telefonlinje til kommunen", forklarer Hanne Sørud.

Topscoreren blandt odenseaner,der betjerne sig selv, er bestiling af sygesikringsbevis med 80 procent. Herefter kommer flyttemeddelelser og underholdsbidrag.

Oversigt

    Oversigt