Voldsom stigning: Her krydser flere togskinnerne ulovligt

Banedanmark har registreret en voldsom stigning i antallet af folk, der krydser jernbanen ulovligt. Fruens Bøge i Odense er ét af de mest udsatte stationer.

Det er både ulovligt og farligt at krydse jernbaneskinnerne, men alligevel oplever Banedanmark en voldsom stigning i antallet af sporløbere. 

Ét af de steder i landet, hvor der er registeret flest ulovlige krydsninger af jernbanen, er ved Fruens Bøge Station i Odense. 

Det skriver Banedanmark i en pressemeddelelse. 

Det seneste år har Banedanmark observeret 13 tilfælde af folk, der har krydset skinnerne. Otte af tilfældene er registreret i andet kvartal af 2021. 

- Det er mildt sagt en meget foruroligende stigning, vi er vidne til. Det kan simpelthen ikke siges nok gange, hvor livsfarligt det er som person at gå ud på sporene. Nutidens tog kommer med fuld fart og støjer ofte så lidt, at de kan være svære at høre, når de kommer kørende, siger Martin Harrow, der er sikkerhedschef i Banedanmark.

Dermed er Fruens Bøge den station på landsplan, der har det fjerdehøjeste antal af sporløbere. Kun Københavns Banegård, Hellerup og Kolding stationer har flere sporløbere.

Her er de ti mest udsatte stationer på landsplan:

Tre til syv mister livet årligt

Det er ikke kun i Odense, der er kommet flere sporløbere. I hele landet har Banedanmark registreret 320 indberetninger om ulovlig færdsel på sporene i andet kvartal af 2021. Det er 100 tilfælde mere end noget andet kvartal siden slutningen af 2017.

I alt mister mellem tre og syv personer årligt livet, fordi de befinder sig ulovligt på sporet. Og ifølge Martin Harrow er der ingen gode undskyldninger for at bevæge sig ud på togskinnerne.

Selvom man gør en indsats for at sikre og forebygge problemerne, kan man ikke hegne hele banen ind.

- Vi sørger selvfølgelig for at overvåge sporene, og hvis der så er visse steder på banen, hvor vi kan se, at mange ikke overholder reglerne, forsøger vi at forhindre det ved at opstille hegn eller advarselsskilte. Men vi er helt grundlæggende afhængige af, at folk passer på sig selv og følger de anvisninger, der er, siger Martin Harrow.

Det er lokomotivførerne, der står for at indberette hver gang, de spotter folk på sporene. Som borger skal man altid benytte de gangbroer, tunneller eller elevatorer der er, hvis man skal krydse et spor.