Vollsmoses image er ikke blevet bedre

Hele 42 procent har et negativt syn på området. og kun 18 procent har et positivt indtryk af Vollsmose. Vollsmoses image er dermed i dag på samme niveau som i 2007.

Det er hovedkonklusionen i en ny spørgeundersøgelse blandt 500 odenseanere. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Wilke, der også i 2007 stod for en lignende undersøgelse af Vollsmoses image.

Undersøgelsen er bestilt af parterne bag Helhedsplanen i Vollsmose - det vil sige beboerne, de tre boligorganisationer i området samt Odense Kommune.

Odenseanere mere negative

Hvis man ser på odenseanernes oplevelser det seneste år er resultatet ringere - der har seks ud af ti odenseanere et decideret negativt indtryk af bydelen. Andelen, der er meget negative, er dog faldet fra 20 procent i 2007 til 13 procent i 2009.

Årsagerne til odenseanernes opfattelse angiver de som meget kriminalitet og vold i området samt dårlig presseomtale.

- Undersøgelsen viser ikke stort andet resultat end for to år siden, og den får ikke mig til at mene, at det går for dårligt i Vollsmose. Den er udtryk for en stemning blandt odenseanerne snarere end en mangel på indsats i området. Indsatsen fra de aktive beboere og de ansatte i projekterne er ikke svækket - tværtimod. Og vi fortsætter det gode arbejde for vores bydel, og håber, at resten af Odense med tiden får øje på det, siger formanden for Samarbejdsrådet i Vollsmose, som er et beboerorgan, Ra Ranunkel.

Flere penge til branding

Social- og Indenrigsministeriet har netop bevilget 590.000 kr. til branding af Vollsmose.

2+1 Idébureau samt Mediehus Vollsmose skal stå for arbejdet, hvor der blandt andet er planer om at etablere en lokal branding-gruppe blandt beboerne.

Oversigt

    Oversigt