Det er hovedkonklusionen i en ny spørgeundersøgelse blandt 500 odenseanere. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Wilke, der også i 2007 stod for en lignende undersøgelse af Vollsmoses image.
Undersøgelsen er bestilt af parterne bag Helhedsplanen i Vollsmose - det vil sige beboerne, de tre boligorganisationer i området samt Odense Kommune.
Odenseanere mere negative
Hvis man ser på odenseanernes oplevelser det seneste år er resultatet ringere - der har seks ud af ti odenseanere et decideret negativt indtryk af bydelen. Andelen, der er meget negative, er dog faldet fra 20 procent i 2007 til 13 procent i 2009.
Årsagerne til odenseanernes opfattelse angiver de som meget kriminalitet og vold i området samt dårlig presseomtale.
- Undersøgelsen viser ikke stort andet resultat end for to år siden, og den får ikke mig til at mene, at det går for dårligt i Vollsmose. Den er udtryk for en stemning blandt odenseanerne snarere end en mangel på indsats i området. Indsatsen fra de aktive beboere og de ansatte i projekterne er ikke svækket - tværtimod. Og vi fortsætter det gode arbejde for vores bydel, og håber, at resten af Odense med tiden får øje på det, siger formanden for Samarbejdsrådet i Vollsmose, som er et beboerorgan, Ra Ranunkel.
Flere penge til branding
Social- og Indenrigsministeriet har netop bevilget 590.000 kr. til branding af Vollsmose.
2+1 Idébureau samt Mediehus Vollsmose skal stå for arbejdet, hvor der blandt andet er planer om at etablere en lokal branding-gruppe blandt beboerne.