Windell: - Hastighedssænkning er interessant, men ikke muligt

Mens flere fynske kommuner ønsker at sænke hastigheden på motorvejen, holder Odense Kommune sig lidt distanceret til forslaget, lyder det fra By- og Kulturrådmand Søren Windell.

Farten skal ned på motorvejen. 

Flere fynske kommuner vil have, at hastigheden skal sænkes på Fynske Motorvej, både for klimaets og støjgenernes skyld. 

Det gælder blandt andet i Middelfart, Nyborg og Kerteminde Kommune.

Men i Odense Kommune ser man lidt mere skeptisk på det konkrete forslag fra byrådet i Middelfart, der vil have hastigheden sænket fra 130 kilometer i timen til 110 kilometer i timen på den del af Fynske Motorvej, der ligger inden for kommunegrænsen.

- Det er en interessant tanke, men jeg tror ikke, at det kan lade sig gøre, siger by- og kulturrådmand i Odense Kommune, Søren Windell (K).

Ifølge rådmanden kan det ikke lade sig gøre at have forskellig hastighedsbegrænsning fra kommune til kommune, men han ser gerne, at kommunernes fælles ønske om forandring kan være med til at skabe en samtale.

- Vi har jo tidligere haft et ønske i Odense Kommune om, at man ser på hastigheden, for det har store støjmæssige konsekvenser, ligesom der er en stor udledning af CO2 fra trafikken, rigtig meget af det på grund af gennemkørsel, siger Søren Windell.

Anmodning fra Middelfart Kommune

Brug for viden

På flere parametre ser by- og kulturrådmanden idéen om at se på hastighedsbegrænsningerne som relevant.

- Det vil både være godt for klimaet, sundheden og pengepungen i forhold til energikrisen. Det kan måske starte en debat, så vi kan blive klogere på, hvordan det ville være at køre 110 kilometer i timen i stedet for 130 kilometer i timen, siger han og tilføjer:

- Vi har alle sammen brug for mere viden, hvis vi skal have en større samtale om vores motorvejsnet.

Dog mener han ikke, at det skal være op til den enkelte kommune at vurdere, hvor hurtigt man må køre på motorvejen, men derimod et statsligt anliggende at tage sig af de lige godt 75 kilometer motorvej, der går tværs over Fyn.

- Det er en nødvendig infrastruktur, vi har. Sænker vi hastigheden, så kan færre biler komme frem, og så kan det måske blive nødvendigt at udvide motorvejen, så vi ikke skaber prop. Spørgsmålet er, hvad der er bedst, siger Søren Windell.

Også det fynske medlem af Folketinget for Venstre Lars Chr. Lilleholt mener, at det vil skade fremkommeligheden og kalder det for "zigzag-kurs".