Michael vil gerne arbejde, men må ikke: EU-regler tvinger fynske ambulancer til at holde stille

En del af ambulancerne står stille i Region Syddanmark, fordi der mangler reddere. Redderne vil gerne bemande ambulancerne, men det må de ikke.

Michael Birger Kristensen fra Årslev vil egentlig gerne arbejde mere, end han gør. 

Han må bare ikke. 

Han er ambulanceredder hos Ambulance Syd på Fyn og i resten af Region Syddanmark. Et område, hvor der mangler reddere

Men som lønmodtager må Michael Birger Kristensen ikke arbejde mere end 48 timer i gennemsnit om ugen inden for en periode på fire måneder. Sådan lyder det i et arbejdstidsdirektiv fra EU helt tilbage fra 2003.

- Vi er vant til at arbejde meget. Og så er vi jo blevet mere og mere effektive til vores arbejde, så vi kan sagtens arbejde mere, end vi gør, siger den fynske ambulanceredder.

Men det må han ikke, og som konsekvens heraf er der hver dag ambulancer, som må blive holdende i garagen. 

Det er altså ikke kun i Danmark, men hele EU, at lønmodtagerne ikke må arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit. 

Men reglen skaber nu nye udfordringer for ambulanceredderne i Region Syddanmark.

Særlige regler i Region Syddanmark

48-timers reglen har været gældende i hele EU siden 2003. Men hvordan den i praksis bliver overholdt, er endda meget forskelligt. 

Flere steder bliver den slet ikke håndhævet. Men i Region Syddanmark gør den.

Hos Ambulance Syd har de tidligere haft en liste, hvor den enkelte medarbejder skrev sig på, hvis vedkommende ville have ekstra vagter.

Den ordning er nu fortid.  

Den 30. april 2022 indgik fagforbundet FOA og Region Syddanmark nemlig en lokal aftale om, hvordan brud på 48-timers reglen skal håndteres fremover og fem år bagudrettet ved Ambulance Syd. 

Samtidigt blev det i aftalen fastslået, at Ambulance Syd fra den 1. maj 2022 skal sikre, at der ikke sker nye overtrædelser af 48-timers reglen på arbejdspladsen.

Overtrædelser kan medføre, at Ambulance Syd skal betale kompensation på helt op til 50.000 kroner til medarbejderne, hvis de arbejder over de 48 timer.

Hvad er 48-timers reglen?

Ambulancer står stille i Region Syddanmark

Når redderne ved Ambulance Syd ikke må tage ekstra vagter, kommer der til at mangle bemanding i beredskabet. 

Og det har konsekvenser for, hvor mange ambulancer der kan sendes ud til regionens borgere -  blandt andet på Fyn. 

Dagligt mangler Ambulance Syd bemanding til én ud af deres 56 ambulancer, og det bekymrer Ambulance Syds direktør, Steen Schougaard Christensen.

- Tidligere kunne vi lukke hullerne i vagtplanen med frivilligt overarbejde. Det kan vi ikke længere, og det er et problem, siger direktøren.

- Det er en uheldig kombination, at vi rammes af de her begrænsninger på overarbejde, når der samtidigt mangler reddere, tilføjer han.

Manglen på ambulancereddere er, ifølge Steen Schougaard Christensen, en konsekvens af, at der i en lang årrække ikke er blevet uddannet ambulancereddere nok. 

Begrænsningerne påvirker ambulanceredderen Michael Birger Kristensens trivsel på arbejdspladsen. 

Han er frustreret over, at han ikke kan hjælpe med at tage de ekstra vagter.

- Det er noget, der fylder vildt meget i min hverdag. Det er et kæmpe problem, siger han.

Svære betingelser

Ændringerne har ifølge Steen Schougaard Christensen uheldige konsekvenser for beredskabet i regionen.

- Vi skal selvfølgelig overholde lovgivningen, men vi troede, at når medarbejderne 100 procent frivilligt skrev sig op til overarbejde, så var det ikke en del af 48-timers reglen. Så der er vi jo blevet klogere nu med den nye aftale, siger ambulancedirektøren.

Formanden for teknik- og servicesektoren i FOA, Reiner Burgwald, slår fast, at den lokale aftale skal beskytte medarbejderne i Ambulance Syd.

- Vi har et ansvar for medlemmernes arbejdsmiljø. Vi ved udmærket, at der er nogle, der kan holde til mere end andre. Men der er altså også nogle, som mener, at de kan holde til mere end, hvad godt er, siger formanden.

Den tilgang er direktøren i Ambulance Syd ikke enig i. 

Han mener ikke, at 48-timers reglen gør, at de ansatte arbejder mindre. Tværtimod. Han oplever, at medarbejderne bliver skubbet ud i at skulle tage arbejde andre steder. Blandt andet i andre regioner end Region Syddanmark.

For reglerne forhindrer ikke en person i at arbejde mere end de 48 timer - så længe de arbejder for et andet firma, når de kommer udover de 48 timer.

- Vi oplever, at medarbejderne viser interesse for at blive skrevet op i vikarbureauer i de andre regioner, hvor de kan få flere vagter, siger Steen Schougaard Christensen.

Ambulanceredderen Michael Birger Kristensen har tidligere været mekaniker ved siden af sit arbejde ved Ambulance Syd. Og det kan han ikke udelukke, at han genoptager.

- Vi dobbeltjobber. Det har vi altid gjort, og det har vi tid til, når vi ikke får flere vagter ved Ambulance Syd, siger han.

Ønsker reglen ændret

Michael Birger Kristensen tror, at han står til at modtage kompensation for sit overarbejde de sidste fem år. Dem vil han gerne modtage, men han ville ønske, at reglen blev tilpasset deres hverdag i stedet.

- Det er fair nok, at FOA gerne vil have os til at overholde reglen, men så må de også give os tid til at finde ud af, hvordan vi løser problemerne, som reglen skaber. 

- Vi kan ikke bare fra den ene dag til den anden ændre på, hvor meget hver enkelt redder arbejder, så er der simpelthen ikke hænder nok til at klare arbejdet, siger han. 

Michael Birger Kristensen håber, at redderne får en disposition til at tage overarbejde, indtil der bliver uddannet og ansat flere reddere ved Ambulance Syd.

Steen Schougaard Christensen føler ikke, at der bliver lyttet til Ambulance Syd, når beslutninger, der vedrører dem, bliver taget. 

Stod det til ham var aftalen for hans medarbejderes overarbejde en anden.

- Jeg ville ønske, at man kunne implementere det sådan, at medarbejderne selv kunne bestemme, om de ønsker at tage overarbejde, når de har plads og overskud til det. Og dem der ikke har lyst, kan lade være, siger han.

TV 2 Fyn har talt med Region Syddanmark. De støtter Ambulance Syd i deres bekymringer for ambulancedriften i regionen, men ønsker ikke at komme med yderligere kommentarer.