Region opruster vaccineindsats: Mangler hænder til at vaccinere og tage telefonen

Region Syddanmark arbejder på at opruste mandskabet, så der er flere vaccinatører og flere medarbejder i corona-callcentret.

Region Syddanmark er i fuld gang med at ansætte flere folk, som skal hjælpe i kampen mod corona. 

Helt konkret forsøger regionen at skaffe folk, der kan hjælpe med at vaccinere borgere, der bestiller tid til en vaccination. Det er nemlig en mangelvare lige nu, hvor der er kommet endnu større efterspørgsel på vaccinetider. 

Alle syddanskere over 65 år modtager i disse dage en invitation til deres tredje covid-19-vaccination, ligesom flere borgere de seneste uger har startet et vaccinationsforløb. 

- Det er vores klare opfordring til borgerne, at de skal blive vaccineret. Det handler både om de, der endnu ikke er i gang med deres vaccinationsforløb, og de, der lige nu bliver inviteret til en tredje vaccination mod covid-19. Men det kræver selvfølgelig, at regionen står klar med tider, hjælp og gode rammer for at få selve stikket, siger Kurt Espersen, der er koncerndirektør i Region Syddanmark.

Regionen har 6.000 ledige vaccinationstider i indeværende uge, mens der lige nu er 17.000 ledige tider i næste uge (uge 48, red.). Region Syddanmark forventer dog, at det billede hurtigt vil ændre sig i takt med at flere og flere bliver inviteret til tredje stik.

Mangler folk til corona-callcenter

Der skal dog også findes folk, som kan hjælpe med at bestille vaccinationstider. Region Syddanmarks corona-callcenter mangler også hænder til at besvare alle de opkald, som kommer. 

Flere af opkaldene handler blandt andet om hjælp til at bestille tid til en vaccine ved et af regionens syv vaccinationscentre. 

Men de kan ikke følge med. I sidste uge måtte 83-årige Rita Jensen eksempelvis vente i timevis i telefonkø, for at få hjælp til at bestille tid til sin tredje vaccine.

- Langt de fleste inviterede har indtil nu kunne booke en tid uden problemer, men med det store antal nye inviterede i sidste uge, er der en del, som har ledt forgæves efter tid eller har ringet forgæves til vores corona-callcenter. 

- Det er vores ambition, at de borgere, der inviteret til tredje vaccination, snart kan finde en ledig tid inden for en uge og få hurtigere hjælp via vores corona-callcenter. Det er vi ikke helt i mål med endnu, men det er min forventning, at det lykkes inden for de næste par uger, forklarer Kurt Espersen. 

Corona-callcenteret betjener lige nu cirka 100 borgere i timen.

Oversigt

    Oversigt