Dårligt indeklima er skyld i manglende indlæring på fynske skoler

Det er svært for eleverne at koncentrere sig i halvdelen af de fynske klasselokaler, da indeklimaet for dårligt.

En ny landsdækkende undersøgelse dokumenterer, at indeklimaet i klasselokalerne er for dårligt. 

Luften er tung. Meget tung. Faktisk er indeklimaet ikke forbedret, siden man lavede de første målinger for 13 år siden. Det er noget, de mærker på Tved Skole i Svendborg.

- Den største udfordring er, når vi sidder derinde, og eleverne skal arbejde koncentreret med noget i længere tid, at luften bliver tung, og der bliver varmt, siger Marie Louise Elisabeth Andersen, lærer i 6.V på Tved Skole. 

Undersøgelsen viser, at der er en klar sammenhæng mellem det dårlige indeklima og elevernes trivsel og indlæring. 

På Tved Skole er konsekvenserne tydelige. De kan ikke arbejde for langt tid ad gangen, når der er mange elever i et lille lokale. Så breder trætheden sig, og eleverne bliver røde i kinderne, fortæller Marie Louise Elisabeth Andersen. 

- Konsekvensen er, at eleverne ikke får lært det, de skal, og det bliver svært at holde koncentrationen.

- Når der er nogen, der bliver trætte, kommer de jo også til at miste fokus og lave nogle lidt andre ting. 

Frisk luft til hovedet

Hvis man kigger på Region Syddanmark viser undersøgelsen, at halvdelen af klasselokalerne overskred den anbefalede CO2-koncentration. Og altså ikke lever op til anbefalingerne. 

På Tved Skole er de meget opmærksomme på problematikken, der påvirker både elever og lærere.  

- Det vi gør er, at vi lufter meget hyppigt ud, og at vi laver undervisning udenfor. Så på den møde prøver vi at komme så meget ud, vi kan, siger Marie Louise Elisabeth Andersen. 

Lærke Nielsine Toftgaard Pedersen og Emil Brehm Albertsen fra 6.V på Tved Skole oplever begge, at den varme tunge luft gør dem trætte i hovedet.
Lærke Nielsine Toftgaard Pedersen og Emil Brehm Albertsen fra 6.V på Tved Skole oplever begge, at den varme tunge luft gør dem trætte i hovedet.
Foto: Alexander Aagaard

Forskning fra DTU og Alexandria Instituttet viser, at børn, der undervises i et sundt indeklima, fagligt kan komme et helt klassetrin foran andre børn, i løbet af ni års skolegang. 

På Tved Skole føler de ikke, at de kan gøre mere selv. Men hvis de kunne få det optimeret skoleklimaet, er ønsket fra både elever og lærere klart. 

- Vi har ikke så meget plads, og lokalerne er små, så det kunne være dejligt med nogle anlæg, der kunne regulere temperaturen og give noget mere luftgennemstrømning, siger Marie Louise Elisabeth Andersen.  

- Det er primært skolernes opgave

Svendborg Kommune er opmærksomme på konsekvenserne ved et usundt indeklima. I skolerne såvel som i kommunen. 

Men ifølge skole- og uddannelseschef Nanna Lohmann er det svært at løse problemet indenfor kommunens stramme budget. 

- Det er lidt en drøm, at vi får spritnye udsugningsanlæg på alle skoler, og derfor bliver vores opgave hele tiden at forholde os til, hvad det er, vi kan gøre med de forudsætninger, vi har lige nu, siger hun. 

Kommunen har nogle forskellige parametre, hvor de holder øje, passer på og rådgiver, men i sidste ende er det op til skolerne. 

- Det er primært skolernes opgave at styre og planlægge sig ud af og være med til at sørge for et godt indeklima, siger Nanna Lohmann. 

Se hele indslaget om besøget på Tved Skole og hør, hvordan eleverne beskriver indeklimaet.

Oversigt

    Oversigt