Færre tog til tiden i Svendborg

2015 bød på et mindre fald i rettidigheden på Svendborgbanen

2015 begyndte fint på Svendborgbanen, men endte med et mindre dyk i antallet af rettidige tog. Det oplyser DSB.

Faldet betød, at kunderettidigheden for hele året endte på 85,7 pct. mod 87,7 pct. året før.

- Rettidigheden på Svendborgbanen røg ned efter sommeren, så den i månederne fra august til oktober lå under vores mål. I november og december er rettidigheden tilbage på det høje niveau, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.

Han forklarer, at kunderettidigheden er et skærpet mål, der blev indført i løbet af 2015. Målet gælder for DSB og Banedanmark. Med det nye mål, skal et tog ankomme inden for tre minutter i forhold til køreplanen mod tidligere seks minutter. I tallet indgår også aflyste tog, og antallet af passagerer er vægtet, så et fyldt myldretidstog tæller mere i opgørelsen end et halvtomt tog i de sene aftentimer.

I december måned havnede kunderettidigheden på 87,4 pct., hvilket er over målet på 81,3 pct. Men morgenmyldretiden på strækningen havde sine udfordringer, så her havnede kunderettidigheden på 78,9 pct., mens det gik bedre i eftermiddagens myldretid, der endte på 85,4 pct. i december.

- Det har været et efterår på Svendborgbanen, hvor vi har været ramt af problemer med fejl på togene, signalfejl og hastighedsnedsættelser. Derfor har der været og er der stadig stor fokus på at få Svendborgbanen tilbage på det samme høje niveau, der tidligere har holdt Svendborgbanen oppe i superligaen over de forskellige strækninger, siger Tony Bispeskov.

Fraregnet de forsinkelser, der ligger uden for DSB’s indflydelse, eksempelvis storm og signalfejl, præsterede DSB i december en rettidighed på 93,2 pct. mod 98,9 pct. samme måned sidste år. For hele 2015 endte rettidigheden på 95 pct. Målet er på 93,6 pct.

Oversigt

    Oversigt