Førerløse færger kan være fremtiden i fynsk farvand

En gang ud i fremtiden vil du kunne bestille en førerløs øhavstaxa. Det er den maritime drone-virksomhed DanaDynamics, som er i gang med at udvikle det nødvendige system.

Forestil dig, at du har brug for at blive sejlet fra Skarø til Svendborg og Højestene-færgen har kastet anker for natten.

Du griber derfor din mobiltelefon, åbner en app og bestiller en søgående taxa. Men det er ikke et, hvilket som helst fartøj, der vil samle dig op. Det er en robotfærge, et autonomt fartøj, et førerløst skib. Kært barn, mange navne.

Det beskrevne scenarie kan blive virkelighed om nogle år. Det er i hvert fald en del af ambitionerne i et projekt som blandt andre involverer Svendborg Kommune, den sydfynske maritime uddannelsesinstitution Simac og den lokale, maritime drone-virksomhed DanaDynamics.

Forleden kunne man således se testfartøjet Thurø førerløst - eller autonomt - til ære for blandt andre Søfartsstyrelsen tøffe afsted mellem Skarø og Svendborg uden, der var en menneskehånd på roret.

- Vi har også en ambition om autonome øhavs-taxaer her i det sydfynske, så man kan få forbedret infrastrukturen, og kan stå på havnen i Svendborg med sin app, og rekvirere et førerløst fartøj og blive sejlet til Skarø, siger Lasse Skriver Møller, som er direktør og partner i DanaDynamics.

Vil nedbringer antallet af ulykker

Men den autonome landvinding drejer sig også om sikkerhed, fortæller Martin Stockholm, som ligeledes er direktør og partner i DanaDynamics:

- Når vi udvikler autonomien, så er det fordi vi gerne vil være med til at nedbringe de ulykker, der sker til søs.

- Og det system, vi leverer, er et værktøj, som dem, der er om bord, kan gøre brug af, siger Martin Stockholm.

Systemet er så småt ved at være klar til at blive installeret i erhvervsfartøjer, og M/F Højestene, som sejler mellem Skarø, Drejø og Svendborg, vil formentlig blive den første, danske passagerfærge, som vil blive udstyret med robot-systemet. Det vil nok ske til næste år.

- Målet med autonomien er i sidste ende at få lavet førerløse skibe, men det er en lang rejse ud i fremtiden. Der er en masse tekniske udfordringer, der skal løses, og så er der en masse lovgivning, forklarer Lasse Skriver Møller.

Han tilføjer, at skærer man ambitionerne ind til benet, er DanaDynamics mission, at tage de første skridt og få udviklet systemet.

- Så kan vi få det om bord i nogle skibe, få det testet og vi kan begynde at arbejde med det. Og så vil det fungere som en autonom assistent i første omgang. Det vil sige et system, som hjælper skibsføreren med at holde udkig, så man kan få mere sikker sejlads, siger Lasse Skriver Møller.

Robotten bag roret

På sigt vil systemet kunne overtage arbejdsopgaver, så skibsføreren kan foretage andre opgaver under sejladsen.

- Vi har også en ambition om, at man for eksempel skal have autonome øhavstaxaer, så man kan få forbedret infrastrukturen.

I øjeblikket arbejdes der med at "træne" systemet med blandt andet genkendelse af objekter.

- Det er fuldstændig som man kender fra førerløse biler. Der er bare den forskel, at der findes utrolig meget billedmateriale fra landjorden af alle mulige trafiksituationer, biler og lyskryds, og det gør der bare ikke til søs, siger Lasse Skriver Møller og tilføjer:

- Så der ligger et kæmpe arbejde i at indsamle billeder.

Billederne skal kobles sammen med data om blandt andet vanddybder og data fra radar.

Oprindeligt var det en maritim drone, der skulle bruges til at foretage ubemandet søopmåling, som var baggrunden for DanaDynamics iværksættereventyr.

Teknologien bag dronen, der blev søsat i 2019, har ført til videreudviklingen af den nye teknologi, der er blevet præsenteret i Svendborgsund.

Fakta

Oversigt

    Oversigt