Forståelse for sygdom: Sofus hjælper andre syge skoleelever

10 skoler i Svendborg vil være med til at forbedre vilkårene for elever, der lider af en kronisk og langvarig sygdom. 15-årige Sofus Jensen er en af de elever, der døjer med sygdom.

 
 

Hjemme hos 15-årige Sofus Flor Jensen forstår alle, at han nogle gange bliver nødt til at tage en pause og trække vejret.

Men i skolen er det nogle gange noget andet.

- Selvom mine klassekammerater godt ved, at jeg har astma, så har de ingen idé om, hvad sygdommen egentlig indebærer. Når jeg for eksempel i idræt siger, at jeg skal have en pause for at tage medicin, kan de godt finde på at sige, at det bare er fordi jeg ikke kan klare mosten, fortæller Sofus Jensen.

Sofus' astma og allergi skaber udfordringer og misforståelser i skolen, og det er han langt fra alene med.

Børn med kroniske sygdomme kæmper ofte med højt fravær og faglige og sociale udfordringer.

Det vil Svendborg Kommune nu ændre på.

De 10 skoler i Svendborg er nemlig med i et nyt, landsdækkende projekt - Skole for mig - der skal finde løsninger på, hvordan børn med fx astma og andre sygdomme kan hjælpes til en bedre skoledag.

Sofus Jensen er med i et af "Skole for mig"'s børnepaneler, hvor han sammen med en håndfuld andre børn er med til at udvikle og kvalificere de løsninger og redskaber, som skolerne nu skal afprøve.

Børnepanelerne arbejder blandt andet på at lave film, plakater, spil og quiz til undervisningsbrug.

Sofus håber især, at redskaberne kan hjælpe de andre elever til at få en bedre forståelse af, hvordan det er at være ramt og begrænset af sygdom.

Oversigt

    Oversigt