Henriette var offer for lægesvindel - nu glæder hun sig over mere kontrol

Henriette Hoberg og flere andre patienter fik misbrugt deres CPR-numre i stort svindelnummer af lægepar. Derfor håber hun, at mere kontrol kan forhindre ligende episoder.

..9, 10, 11..

Henriette Hoberg tæller de gange, hendes læger i Svendborg har taget penge for falske ydelser.

..12, 13, 14.

Det gælder blandt andet operationer og samtaleterapi, som hun ikke har fået.

- Jeg bliver harm, skuffet og vred. Jeg føler ikke, at der er nogen kontrol med det system her, siger Henriette Hoberg, der var patient  hos lægerne Jette Aaen og Ole Bjørn Rasmussen fra Svendborg i seks år.

Derfor glæder det hende, at der nu bliver strammet op på området, så andre ikke kommer ud for det samme. Det sker, efter TV 2 Fyn i april kunne afsløre det, der regnes for Danmarkshistoriens største sag om svindel med faktureringer hos praktiserende læger.

- Jeg synes, det er en god idé. For alle alarmklokker burde have ringet dernede, siger hun.

- Vi kan gøre det bedre

Lægeparret, Jette Aaen og Ole Bjørn Rasmussen, der driver praksissen i Svendborg, snød over en årrække Region Syddanmark for op mod 1,7 millioner kroner.

Men et flertal i regionsrådet har nu afsat penge til udvikling af IT-robotter, der skal opdage mistænkelige mønstre, samt flere medarbejdere til at føre kontrol.

Ifølge Bo Libergren (V), formand for Det nære sundhedsvæsen i Region Syddanmark, har sagen netop overbevist ham om, at der er brug for en styrket indsats.

- Når man udbetaler rigtig mange af skatteborgernes penge, skal man sikre, at det foregår forsvarligt. Selvfølgelig også uden unødigt bureaukrati, siger han.

- De to ting kæmper lidt med hinanden, og balancen har måske været for meget på at undgå bureaukrati og for lidt på at have en ordentlig opfølgning. Så jeg er enig i, at der er nogle punkter, hvor vi kan gøre det bedre.

Vil hente inspiration i Norge

Venstres sundhedsordfører Jane Heitmann glæder sig over opbakningen til den øgede kontrol.

Hun så dog gerne, at Danmark lader sig inspirere af Norge, hvor patienter kan få en direkte besked, når en sundhedsperson skriver ydelser ind eller tilføjer noget til journalen.

- Det synes jeg sagtens, man kunne skele til i Danmark. Så vi sikrer, at man også som patient har hånd i hanke med, hvad det er for nogle ydelser, der bliver sat på ens sundhedskort. Det har man ikke i dag. Man er chanceløs som patient, og det duer ikke, siger hun. 

I Sundhedsministeriet ser man positivt på Jane Heitmanns forslag, som en måde at skabe større gennemsigtighed overfor borgeren.

- Ministeriet vil i samarbejde med Danske Regioner se på konkrete modeller for det. Det skal dog ikke være borgerens ansvar alene at kontrollere sin behandling og sikre, at der ikke sker snyd med ydelser, og derfor skal det være et supplement i forhold til andre tiltag, lyder det i et skrifteligt svar fra sundhedsminister Magnus Heunicke (S).

Patient begynder helt forfra

Efter svindlen kom frem, har Henriette Hoberg fået ny læge. Her begynder hun på en frisk.

- Min nye læge vil slet ikke bruge min journal. I stedet skal jeg genfortælle, hvad jeg fejler, og hvem jeg er, siger hun.

Henriette Hobergs tidligere lægepraksis i Svendborg er efter afsløringerne blevet politianmeldt af både Region Syddanmark og en tidligere patient.

Derfor nævner vi navne på læger

Region Syddanmark vil have mere kontrol med udbetalingen af honorarer til læger. Fotograf: Redigering: