Mindfulness er kommet på skoleskemaet: - Man lærer bedre både før og efter

6.A på Skårup Skole har fået mindfulness på skoleskemaet som prøvekaniner på et større forskningsprojekt. Og klassen mærker allerede gavnlige effekter.

Mellem matematik, dansk og historie er et nyt fag dukket op på 6.A's skoleskema på Skårup Skole.

Én gang om ugen får klassen nemlig undervisning i mindfulness, som skal give ro og bedre koncentration i timerne.

- Man lærer bedre både før og efter. Det er rigtig dejligt, smiler Elias Kjær, der går i 6.A.

- Det er bare en rar følelse, for kroppen bliver bare helt afslappet og rar at være i, bakker klassekammeraten Frida Kjems op.

Klassen er sammen med en klasse på niende klassetrin blevet en del af et forskningsprojekt hos Dansk Center for Mindfulness ved Aarhus Universitet. Et projekt, som TrygFonden har valgt at bevilge 2,6 millioner kroner til, så 200 lærere kan få uddannelse i mindfulnessprogrammet '.b'.

quote I starten lå der nogen under klaveret, nogen lå under måtten og der var grin. Nu er det blevet sådan et rum for, at man må være, som man er

Anita Røhling Sørensen, lærer, Skårup Skole

Præstationssamfund

Mentale sundhedsproblemer blandt børn og unge er mere udbredte, end nogensinde før. Som en metode til at forebygge mental sygdom blandt børn og unge arbejder man med at øge deres evne til at håndtere stress og andre mentale udfordringer gennem mindfulness.

- Det er det der med at få skabt nogle pusterum i meget hektisk hverdag og en skolehverdag og skolekultur, som er præget af meget præstation efterhånden, forklarer klassens lærer Anita Røhling Sørensen, der har taget uddannelsen ved Dansk Center for Mindfulness og tilføjer:

- Især ovenpå corona, hvor nogen er gået mere i sort og har haft brug for et løft i forhold til ikke at sige, at det også bare kan være lige meget det hele, nikker hun.

Særligt Elias Kjær kan mærke effekten af de rolige øvelser i Anita Røhling Sørensens ugentlige undervisning.

- Jeg blev bare hurtigere sur og havde det ikke lige så godt. Jeg havde svært ved at koncentrere mig om opgaverne og holde fokus, og der har det hjulpet mig rigtig meget, fortæller han.

Kan hjælpe i fremtiden

Begge klassekammerater har benyttet sig af mindfulness-øvelserne, når det kan være svært at finde roen om aftenen.

- Jeg bruger det tit derhjemme, når jeg skal sove. Så mærker jeg efter i hele kroppen. Og så kan jeg bare mærke, at jeg koncentrerer mig bedre i timerne, når lærerne siger noget, siger Frida Kjems.

quote Jeg håber, vi skal blive ved til 9. klasse. Jeg tror, det kan hjælpe en i fremtiden også

Elias Kjær, elev, Skårup Skole

For klassens lærer er det også tydeligt at mærke en udvikling i eleverne gennem undervisningen.

- I starten lå der nogen under klaveret, nogen lå under måtten og der var grin. Nu er det blevet sådan et rum for, at man må være, som man er, smiler Anita Røhling Sørensen.

Nu håber de to elever i sjette klasse, at de fremover kan finde mindfulness på deres skoleskemaer - og ikke kun skoleåret ud, som nu er planen for forskningsprojektet.

- Det vil være mega dejligt. Især når man kommer i de ældre klasser, for der er mere pres, tænker jeg, siger Frida Kjems.

- Jeg håber, vi skal blive ved til 9. klasse. Jeg tror, det kan hjælpe en i fremtiden også, bakker Elias Kjær op.

Se indslaget fra Skaarup Skole.