Ny cykelsti på vej efter årelang kamp
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En ny dobbeltrettet cykelsti til 63 millioner kroner er klar til at blive bygget ved Hvidkilde Gods i Svendborg, oplyser Transportministeriet.
I årevis har lokale kæmpet for en cykelsti ved Hvidkilde Gods i Svendborg, og nu er der godt nyt til cyklisterne på strækningen.
Drømmen om en sikker cykelsti på Sydfyn lever:
- Det er for farligt, når bilerne er så tæt på
Det er nu ti år siden, at kampen startede, men de sydfynske borgere kæmper videre for en sikker cykelsti mellem Ollerup og Svendborg.
I ti år har en række sydfynske borgere ventet på, at der skulle komme en cykelsti mellem Ollerup og Svendborg. Helt præcist taler vi om en strækning på 2,4 kilometer, som går igennem skov og forbi Hvidkilde Gods.
Lige nu er strækningen næsten lige så smuk, som den er farlig for cyklister - i hvert fald hvis du spørger mange af borgerne i området.
Men de har indtil nu måtte vente forgæves. Det skal der dog ændres på nu.
Lørdag afholdt borgerne nemlig et stormøde i riddersalen på Hvidkilde Gods, hvor de fleste ankom på cykel - næsten demonstrativt.
- Det er rigtig usikkert at cykle her, fordi man er bange for at blive kørt ned, siger Niels Damsgaard, der er efterskolelærer på Ulbølle Idrætsefterskole efter han er cyklet til stormødet.
En anden, der også er cyklet til mødet er Marijn Van Der Made, der er lærer og beboer i området.
- Det var jo dejligt, fordi det er dejligt vejr her ud, men altså det er jo lidt farligt, når bilerne kører så tæt på, siger han.
Tredje gang kan være lykkens gang
Det er ikke første gang, at man virkelig tror på, at det nu vil lykkedes at få en cykelsti på strækningen mellem Ollerup og Svendborg. Både i 2009 og 2015 har der ligget mulige projekter på tegnebrættet, som ikke er blevet realiseret.
I 2009 konstaterede Vejdirektoratet, at hvis der skulle laves en cykelsti på strækningen skulle hele Hvidkildealléen eller slotshaven ryddes. Det protesterede Friluftsrådet, greven fra godset Christian Ahlefeldt-Laurvig-Lehn og Danmarks Naturfredningsforening imod, og der endte cykelstien så.
I 2015 kom sagen igen op at vende. Her havde man taget højde for kultur- og naturmiljøet og lavet en cykelsti, der blandt andet benyttede sig af tunneller. Men også det projekt strandede, men denne gang skyldes det også prisen på hele projektet, som blev et godt stykke over de 40 millioner kroner.
Nu vil borgerne i området så prøve at få cykelstien trumfet igennem en tredje gang.
Kæmper videre
Stormødet lørdag skulle være med til at samle alle dem, der er interesseret i at få cykelstien lavet, så man sammen kunne blive enige om en fælles model alle kan være glade for.
- Der er mange følelser og interesser på spil. Det vi er enige om alle sammen, er, at vi har et problem. Og skal vi løse det, så er vi nødt til at lytte til hinanden og forstå, hvad det er for nogle hensyn, der skal tages, siger Jens Fabricius Hansen, der er medarrangør af stormødet.
Både Naturfedningsforeningen, Naturturisme Fyn og greven fra godset Christian Ahlefeldt-Laurvig-Lehn var mødt op.
Og for Christina Åkerman, der er bestyrelsesmedlem i Danmarks Naturfredningsforening i Svendborg er det vigtigt, at Hvidkildealléen bliver bevaret.
- Der må intet ske med den her allé, for den er så vigtig som levested for flagermuse og biller og alt muligt, siger hun.
Der var rigtig mange forskellige løsninger oppe at vende på stormødet lørdag.
Men i sidste ende er det dog op til Folketinget at beslutte, om området skal have en cykelsti eller ej, strækningen er nemlig statsejet. Og det kan blive svært at skaffe flertal for et projekt, der grundet sø, gods og natur, kan komme til at koste mange penge at få ud i virkeligheden.
- Vi håber, at det her bliver en trædesten til den videre proces. Vi accepterer ikke, at det komme i syltekrukke igen, og det vi kan love, er at vi er vedholdende. Vi skal have løst det her problem, siger Jens Fabricius Hansen.
Ifølge Transportministeriet er parterne bag Infrastrukturplan 2035 blevet enige om, at der skal etableres en ny dobbeltrettet cykelsti på den 2,4 kilometer lange strækning i sydsiden af Faaborgvej.
Projektet er beregnet til 63 millioner kroner, og det vil tage to-tre år at gennemføre.
- Det største af alle cykelprojekterne tilfalder Fyn, og det er, fordi der har været kæmpe lokal opbakning til det, siger folketingsmedlem Mai Mercado (K).
- Svendborgenserne og Sydfyn har presset på igen og igen, og det har givet pote, siger hun og fremhæver en lokal aktionsgruppe, der i årtier har kæmpet for en cykelsti på strækningen.
Hvorfor har det taget så lang tid?
- Godt spørgsmål. Måske fordi det er en meget stor investering. Det er 63 millioner kroner, og det er svært at finde så store beløb på finansloven, siger Mai Mercado.
500 meter lang stibro
Langs en vejdæmning ved Hvidkilde Sø anlægges cykelstien ifølge TV 2 Fyns oplysninger på en 500 meter lang stibro i søen, og ved haven til Hvidkilde Gods anlægges stien på en såkaldt spunsvæg for ikke at ødelægge den historiske have.
Den nye cykelsti lukker et hul i et eksisterende stinet mellem Ollerup og Svendborg.
Strækningen har trods et kurvet forløb i kuperet terræn ingen faciliteter for cykeltrafikken, som det er nu. Cyklisterne må derfor færdes på kørebanen, hvor bilisterne må køre mellem 40 og 80 kilometer i timen.
Cyklist: Jeg håber, jeg ikke bliver ramt af en bil
Ad flere omgange har sydfynske borgere i flere årtier kæmpet for en cykelsti mellem Ollerup og Svendborg, blandt andet ved borgermøder og stormøder. Ifølge de lokale er det farligt at færdes på to hjul på strækningen.
- Det er nice. Jeg håber, den når at komme her, mens jeg bor hernede. Hvis ikke, bliver andre rigtig glade for den, siger lærerstuderende Gustav Hjarnø Pedersen, der cykler på strækningen flere gange om ugen.
Han synes, vejen er alt for farlig uden en cykelsti.
- Jeg cykler bare fornuftigt og håber, at jeg ikke bliver ramt af en bil. Det er ikke sket endnu, men de kører fandeme stærkt, og de kommer tæt på, fortæller han.
Der er i alt 200 millioner kroner fra Infrastrukturplan 2035, der bliver omsat til bedre cykelinfrastruktur ni steder i hele landet. Cykelstien ved Hvidkilde Gods er det dyreste projekt med 63 millioner kroner. Der er også to millioner kroner på vej til en stikrydsning i Vester Skerninge.
Vejdirektoratet har udvalgt projekterne ud fra en række parametre, blandt andet trafiksikkerhed, sammenhæng med det øvrige cykelstinet og uheldsdata. Arbejdet med cykelprojekterne kan påbegyndes i 2022, oplyser Transportministeriet.