Odense tilfreds med eventsatsning

Odense Kommunes investeringer i events har, i følge en analyse fra kommunen, været en god forretning. Antallet af nye job i Odense er dog ikke gjort op.

Odense&Co har investeret i alt 17 millioner kroner i blandt andet HCA Festivals, Tinderbox, PHONO Festival og Karrusel. Og i følge en analyse fra Økonomi & Analyse under borgmesterforvaltningen har de i alt otte events skabt en ekstraomsætning i Odense på 50,6 millioner kroner.

- Jeg er glad og meget tilfreds med at vores vækst-fokus har virket, siger Eventchef Ronni Hansen fra Odense&Co. 

 

 

I følge analysen har de otte event skabt næsten 42.000 ekstra overnatninger i Odense. Flest overnatninger har Tinderbox skabt, mens HCA Festivals har skabt den største turisme-effekt og har skaffet flest besøgende til byen.

Økonomi & Analyse har også målt eksponeringen af Odense efter de mange events, og i følge rapporten  har over 42 millioner mennesker set, læst eller hørt positivt om en af de otte events. 

Rapporten er udarbejdet på baggrund af såkaldte turismeøkonomiske målinger og interviews med 2209 personer.

Rapporten nævner intet om antallet af arbejdspladser skabt som følge af investringen selvom det også var et af målene med eventsatsningen.

Oversigt

    Oversigt