Delaftale om grøn energi på plads: Lillebælt bliver marin nationalpark

Der skal udbydes yderligere to gigawatt havvind til etablering inden 2031. Det svarer til elforbruget i cirka to millioner danske husstande.

En delaftale på det grønne område for finanslovsforhandlingerne er faldet på plads.

Regeringen og SF, De Radikale, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne er lørdag blevet enige om en delaftale, som netop er blevet præsenteret i Finansministeriet.

I aftalen er partierne blandt andet kommet frem til, at man vil etablere to nye marine naturnationalparker i Øresund og Lillebælt.

Der afsættes 10 millioner kroner i perioden 2022 til 2025. Der oprettes et sekretariat for hver af naturnationalparkerne. Regeringen vil i foråret komme med en konkret model for områderne. 

Derudover er man i aftalen enige om, at der investeres massivt i havvind frem mod 2031.

- Det handler om vores klima og det grønne, og jeg er glad for at kunne sige, at vi har lavet en gigavigtig aftale ved at fordoble den vindkapacitet, vi med vindmøller kan få på havet til gavn for Danmark og den grønne omstilling, siger finansminister Nicolai Wammen (S).

Der er i forvejen besluttet to havvindemølleparker ved Hesselø i Kattegat og ved Bornholm, hvor man vil øge kapaciteten med, hvad der svarer til 2 gigawatt inden 2031.

Det svarer til elforbruget i cirka to millioner danske husstande, og betyder, at der skal leveres mere grøn strøm fra havvindmølleparkerne.

Danmark var det første land til at bygge den første havvindmøllepark nogensinde.

Ingen flyafgifter

Derudover skal aftalen også sikre, at Danmark reducerer udledningen af drivhusgasser med en halv million ton med forskellige metoder.

Derudover sættes der i aftalen penge af til en drikkevandsfond, der skal sørge for, at der ikke er sprøjtegifte i drikkevandet. Blandt andet ved at ændre på reglerne for vandselskaberne. 


Støttepartierne Radikale Venstre, SF og Enhedslisten har haft et krav om afgifter på flyrejser, men det er altså ikke noget, der er med i denne aftale.

- Vi havde selvfølgelig også ønsket os, at vi havde fået lokket regeringen med på en flyafgift i denne omgang. Det fik vi ikke, siger Mai Villadsen, politisk ordfører i Enhedslisten.

Det er på trods af, at støttepartierne har kritiseret regeringen for at være for langsomme på det grønne område.

Nicolai Wammen forsvarer de manglende flyafgifter med, at flybranchen er i knæ, og er præget af stor usikkerhed.

- Derfor er det vores vurdering, at det ikke er det rigtige tidspunkt at indføre en flyafgift nu, siger Nicolai Wammen.

Skal nedbringe CO2-udledning

Aftalen skal være med til at nå målet om, at Danmarks CO2-udledning i 2030 skal være 70 procent lavere end i 1990.

Med delaftalen afsættes knap 250 millioner kroner til målrettede klima- og miljøindsatser i næste års finanslov.


Finansloven er statens budget for det kommende år - i det her tilfælde 2022.

Den store samlede finanslov er dog ikke faldet på plads endnu, og der forhandles om en lang række emner, blandt andet om en pulje penge til sundhedsvæsenet og rettigheder på fødeområdet.

Den samlede aftale skal være færdigbehandlet inden jul.

Delaftalen kan læses på Finansministeriets hjemmeside.