Fransk producent skal levere nye eltog for 20 milliarder til Danmark

Alstom er i forvejen leverandør til det skandaleramte nye signalsystem i Danmark.

Det bliver den franske togproducent Alstom, der skal levere 100 nye elektriske togsæt til DSB fra 2024.

Det oplyser Transportminister Benny Engelbrecht (S) på et pressemøde mandag eftermiddag.

Alstom har vundet et udbud, der blev sat i gang under VLAK-regeringen i 2018, og skal levere eltog til en samlet værdi inklusiv vedligehold af op mod 20 milliarder kroner.

De nye elektriske tog skal erstatte de nuværende IC3-tog og de skandaleramte IC4-tog, der begge kører på diesel. Togene vil efter planen være fuldt indfaset på det danske jernbanenet i 2030 og vil både være mere lydløse og grønnere end de nuværende dieseltog.

Med en hastighed på op til 200 km/t vil de nye tog også kunne køre hurtigere end de nuværende IC3-tog, der når op på 180 km/t.

Leverer allerede tog til Danmark

Alstom er især kendt for at producere de franske højhastighedstog TGV, men de har også leveret over 650 tog til Danmark.

Det drejer sig blandt andet om S-tog til hovedstadsområdet og flere regionaltog rundt om i landet.

De nye tog fra Alstom er modsat IC4-modellen fra den italienske producent AnsaldoBreda et standardtog og ikke et, der skal specialfremstilles. Togene skal køre mellem landsdelene og en stor del af regionaltrafikken på den statslige jernbane.

Med i skandaleramt signalsystem

Alstom er dog ikke kun kendt for at levere velfungerende tog i Danmark. Den franske virksomhed er også leverandør på det skandaleramte nye signalsystem i Danmark.

Fagmediet Ingeniøren har tidligere beskrevet, at Alstom er ”den væsentligste enkeltårsag til en syv år lang forsinkelse af de nye signaler på den danske jernbane”. Og både politikere og Banedanmark har skældt voldsomt ud på Alstom.