Når kommunalvalg skal være sjovt og seriøst på samme tid

Mandag 4. september mødtes det hold fra DR, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet, som skal sikre større stemmeprocent blandt de 18-25-årige ved efterårets kommunalvalg.

Tallet 43.800 har en særlig betydning for den gruppe af redaktionelle medarbejdere, som mandag 4. september mødtes på TV 2 på Kvægtorvet forud for den opgave, der ligger foran dem i de kommende to og en halv måned.

43.800 er nemlig – i runde tal – 80 procent af de stemmeberettigede 18-25-årige ved kommunalvalget 21. november. Og 80 procent er netop det succeskriterium, som alle de store medier med adresse på Fyn har sat som fælles mål for de unges stemmeprocent ved valget.

Medierne bag det enestående demokratiprojekt er DR Danmark, TV 2 Nyhederne, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, TV 2/Fyn, P4 Fyn og Syddansk Universitet, og projektet er dermed med til at bryde de fastlåste positioner, som har præget det danske medielandskab de seneste år. 

Redaktionschef Rikke Bekker, TV 2/Fyn, er udpeget som chefredaktør for projektet, der har fået navnet STEM’RNE.

- De unge – herunder de 18-25-årige – har vendt medierne og på sin vis også demokratiet ryggen med en stemmeprocent på kun lidt over 50 ved de seneste kommunalvalg. Alle medier har lavet forsøg på at engagere de unge i demokratiet, og på den måde kan man sige, at vi står på ryggen af en lang række fiaskoer, siger Rikke Bekker og fortsætter:

quote Det kræver et opgør med os selv og den tankegang, der har præget os i mange år

Rikke Bekker, redaktionschef TV 2/Fyn

- I dette projekt skal det lykkes at engagere de unge og finde nogle af de løsninger, vi ikke tidligere har kunnet skabe i medierne. Det kræver et opgør med os selv og den tankegang, der har præget os i mange år.

 
 

Alle skal inddrages

Projektet STEM’RNE henter i alt 13 medarbejdere fra de fynske medier, og de får hjemsted på Kvægtorvet i de kommende måneder. STEM’RNE er etableret som et selvstændigt medie og tilmeldt f.eks. Pressenævnet, og kommunalvalg-udgivelserne herfra kan bruges af alle de involverede parter.

Inden projektet går i gang, er der lavet bl.a. fokusgruppe-undersøgelser og anden research, og det står bl.a. klart, at al kommunikation med de unge skal foregå via mobiltelefonen. 

- Det skal være sjovt, engagerende og delbart, men ikke være sensationssøgende. Det skal også have substans, og de unge vil f.eks. gerne deltage i værdidebatter. Vi skal kort sagt stå for oplysende underholdning – og underholdende oplysning. Og hvordan vi gør det bedst muligt, bliver vi meget klogere på i de kommende uger, siger Rikke Bekker.

Blandt de allerede planlagte aktiviteter er fire ugers rundtur på Fyn med en valgbus – på en anderledes måde end traditionelle valgbusser.

De tilknyttede medarbejdere er chefredaktør Rikke Bekker, TV 2/Fyn (45 år), planredaktør Signe Kjær Lindboe, TV 2/Fyn (25 år), grafikerne Jakob Havmøller Sørensen, TV 2 Nyhederne (21 år), Simon Nørredam, TV 2 Nyhederne (32 år), og Niklas Kjærsgaard Larsen, TV 2/Fyn (19 år) samt journalisterne og fotograferne Louise Koustrup, Jysk Fynske Medier (26 år), Kristina Lund Jørgensen, Jysk Fynske Medier (44 år), Alexander Aagaard, TV 2/Fyn (22 år), Mie Flyttov, TV 2/Fyn (26 år), Malte Jørstad, TV 2/Fyn (24 år), Sine Skott, DR Fyn (26 år), Jesper Ottosen, DR Fyn (26 år), og Christian Lade Broch-Lips, TV 2 Nyhederne (29 år). Tilknyttet er også projektleder Aslak Gottlieb (44 år), der dog ikke har sin daglige gang på redaktionen.

Oversigt

    Oversigt