Royalt besøg brander ikke byerne

Denne uges royale besøg på Fyn er med til at brande de fynske byer, der får besøg af regentparret. Sådan lyder det fra kommunerne. Men flere forskere afviser den påstand.

I både Middelfart og Faaborg-Midtfyn kommuner forventer de at bruge omkring en halv million kroner på besøgene, der finder sted senere på ugen. Dertil kommer en stor mængde arbejdstimer, der er brugt på planlægning og forberedelser.
- Det kræver rigtigt meget, siger Faaborg-Midtfyns kommunes kommunaldirektør, Benny Balsgaard til TV 2/FYN.

PR-værdi er stor

Men han hæfter sig ved, at besøget er med til at brande kommunen, fordi pressen følger med i hælene på regentparret, når de onsdag og torsdag gæster Faaborg, Lyø og Avernakø:
- Den markedsføring og den PR, man får af sådan et besøg, er svær at gøre op i penge, forklarer han.

Spørgsmålet er dog, om regentparrets ankomst virkelig sætter en by på landkortet. TV 2/FYN har talt med flere eksperter i marketing og branding, der tvivler på, at det royale besøg fra dronningen i det fynske har nogen som helst pr-mæssig betydning.
- Det har stort set ingen betydning. Det har ikke stor effekt, at hun kommer rundt om Faaborg, siger Jesper Bo Jensen, der er fremtidsforsker hos "Fremforsk", og som gennem flere år beskæftiget sig med kommunal branding.

- Det rykker ikke

Også Søren Askegaard, der er professor ved Institut for Marketing og Management ved Syddansk Universitet, afviser, at besøget har nogen større markedsføringsmæssig effekt.
- Det er ikke noget, der rykker, at hun kommer forbi, fortæller han til TV 2/FYN.

Forskerne peger på, at den tid, hvor et regentbesøg for alvor vakte opsigt uden for en kommune, er forbi.
- Det var måske en topnyt i tv-monopolets tid. Det er det ikke længere, siger Søren Askegaard.

Oversigt

    Oversigt