Derfor var IC4-toget tæt på fatal ulykke

Havarikommissionen peger blandt andet på glatte skinner som årsag til en livsfarlig episode med IC4-tog den 7. november sidste år.

Meget glatte skinner og en udkoblet bremse var blandt de væsentlige årsager til, at et IC4-lyntog i november sidste år buldrede frem for rødt lys og standsede blot 374 meter før, at det bragede ind i et holdende godstog ved Marslev på Fyn.

Det konkluderer Havarikommissionen i sin foreløbige redegørelse om den potentielt livsfarlige hændelse, der efterfølgende fik DSB til at køre alle sine omdiskuterede IC4-tog i garage, mens bremseproblemerne blev gransket til bunds.

De tekniske undersøgelser peger også på, at en hel eller delvis blokering af hjulene betød, at toget ikke registrerede den tilbagelagte afstand rigtigt.

Strækningen, hvor episoden fandt sted, er en "tæt befærdet hovedstrækning uden særlig stigning eller fald", skriver Havarikommissionen.

Der var ikke særligt mange blade eller anden løvfald på skinnerne, men til gengæld var vejret fugtigt og tåget. Der var høj luftfugtighed, og temperaturen lå på omkring otte grader, lyder det redegørelsen.

Marslev passeres dagligt af 45-50 tog i retning fra Nyborg til Odense, lyder det.

Lyntoget, der var fyldt med passagerer, brugte 2800 meter på at bremse ned fra en hastighed på 180 kilometer i timen, før det holdt helt stille.

Sådan en nedbremsning bør normalt kunne klares på mindre end 2000 meter.

Havarikommissionen fortsætter nu sine undersøgelser af episoden, lyder det. DSB har tidligere oplyst til Ritzau, at IC4-togene holder helt
stille, indtil Havarikommissionen er helt færdig med sine undersøgelser.

/ritzau/

Oversigt

    Oversigt