Derfor har to Odense-hudlæger i dag mandag åbnet dørene til klinikken for at screene danskerne for hud- og modermærkekræft.
Kampagnen, der hedder EUROMELANOMA, skal sikre, at især mænd bliver bedre til at gå til læge i tide, og får tjekket de ændringer i huden, der kan være tegn på modermærkekræft.
Kampagnen er også rettet mod unge kvinder, der skal være bedre til at beskytte sig mod solen.
I 2012 var der 2060 nye tilfælde af hud- og modermærkekræft og siden 1950'erne er antallet af tilfælde af modermærkekræft ottedoblet i Danmark.
- Som udgangspunkt er danskerne ikke gode til at passe på sig selv i solen, men derudover er midaldrende og ældre mænd er for langsomme til at komme til lægen. Det kan have fatale konsekvenser, hvis modermærkekræften ikke behandles og opdages i tide. Desværre ser vi en stigning i antallet af dødsfald i denne gruppe af befolkningen", siger Henrik Lorentzen, der er koordinerende hudlæge på den danske del af kampagnen.
Kampagnen EUROMELANOMA foregår i disse dage i hele Europa.