Borgmester reagerer på rapport om lovbrud
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det er uacceptabelt og dybt beklageligt at borgere i Nyborg Kommune i årevis ikke har fået en ordentlig behandling af kommunen på børne- og handicapområdet.
Så klar er meldingen fra Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) efter revisionsfirmaet BDO tirsdag har afdækket store svigt især i børnesager.
- Som borger og familie i Nyborg Kommune skal man have tillid til, at man får en grundig og kompetent og empatisk sagsbehandling. Vi må konstatere, at det der er afdækket, er uacceptabelt. Jeg vil beklage overfor de, der har været ramt af de ting, der er påpeget i BDO-rapporten. Man skal kunne have tillid til systemet, siger han til TV 2 Fyn.
Ventetider på otte år: Kommune bryder loven i børnesager - borgmester var advaret
Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V) var ifølge borgerrådgiveren advaret om ulovlige forhold på børneområdet. Længe ventet rapport er lagt frem for offentligheden tirsdag klokken 12.
Ventetider på op til otte år, forkerte faglige vurderinger, manglende inddragelse, dårlig kommunikation og sagsbehandlingstider, der ikke overholdes.
Sådan har forholdene set ud de seneste år i Nyborg for en del udsatte børn og deres forældre.
Fredag sætter BDO over for offentligheden ord på de oplevelser, som firmaets konsulenter har afdækket på en bestillingsopgave fra Nyborg Kommune. Det sker klokken 12 på Nyborg Rådhus, og TV 2 Fyn følger sagen tæt.
Det samlede byråd i Nyborg fik revisionsfirmaet BDO's konklusioner præsenteret mandag. TV 2 Fyn kan nu løfte noget af sløret for indholdet. Blandt andet konkluderer BDO, at lovgivningen ikke er blevet overholdt, og at borgere ikke har fået den nødvendige hjælp.
Både borgmester Kenneth Muhs (V) og byrådet har i flere år været orienteret om de kritisable forhold via den såkaldte borgerrådgiver, kan TV 2 Fyn afsløre.
Rapporten kan læses her:
"Bekymrende"
Meget af rapportens indhold har været afsløret i de årsrapporter, som kommunens egen borgerrådgiver har offentliggjort i 2021 og 2022.
Som rådgiver for mange af de sårbare familier har borgerrådgiver Bjørn Brøndum Pedersen haft problemerne helt inde på livet, og han udtrykker forståelse for borgernes frustrationer langt hen ad vejen.
Ordet ”bekymrende” gentages flere gange i den seneste årsrapport.
Ud over at han har sat sig ind i borgernes situation, har han også foretaget egne undersøgelse med det samme resultat: bekymrende.
"I langt over halvdelen af alle sagstyper findes ingen styringsværktøj eller manuelle styringer af overholdelse af sagsbehandlingsfrister, der er lovpligtige på det sociale område. Der føres heller ikke statistik med, om fristerne overholdes på størstedelen af alle sagstyper," fremgår det af Bjørn Brøndum Pedersens konklusioner.
"En af mine opgaver i rollen som borgerrådgiver er at sige det højt, som jeg ser. Og jeg må desværre sige, at jeg stort set ser det samme som borgerne. Og det er bekymrende set i lyset af, at børnene i denne sagstype ofte er udsatte og skrøbelige børn, og at forældrene, når de kontakter mig, giver udtryk for at være ”slidte”. Med slidte mener de, at de har kæmpet med og mod ”systemet” igennem lang tid – i flere sager op til flere år - og der er endnu ikke afklaring på deres sag i kommunen," skriver Bjørn Brøndum Pedersen.
Allerede i årsberetningen for 2021 råbte Bjørn Brøndum Pedersen vagt i gevær.
"Det år var der 66 sager om børnefaglige undersøgelser, der overholdt sagsbehandlingsfristerne ud af 148 sager i 2021. Det betyder, at over halvdelen af alle sager i denne kategori ikke behandles af administrationen inden for den lokalt politiske tidsfrist. De øvrige tre fagområder kunne forvaltningen ikke give svar på om sagsbehandlingsfristerne var overholdt, da der ikke er etableret styringsværktøj på disse, hverken manuelt eller digitalt."
Har henvendt sig til borgmesteren
I årsrapporten fra 2022, der udkom i år, oplyser Bjørn Brøndum Pedersen, at han oplever politisk og ledelsesmæssigt fokus på problemerne.
"Men jeg oplever stadig, at sagsbehandlingsfrister ikke overholdes, at der i en større del af sagerne er store overskridelser, at egne indgåede aftaler om tidsperspektiv ikke overholdes. Flere af ovenstående sager er kørt så meget fast, at de fleste af borgerne har henvendt sig til ledelsen, til borgmesteren og til mig."
Siden 2022 er direktør for området Marianne Stentebjerg blevet afløst af Lone G. Lorenzen, og ved udgangen af oktober i år ansatte kommunen Iben Hansen som social- og familiechef til at rydde op på området med direkte reference til dagens hemmelige BDO-rapport.
I jobopslaget til stillingen stod blandt andet:
"I slutningen af året afleverer BDO en rapport, der bygger på en gennemgang af hele det specialiserede børn, familie og voksenområde i Nyborg Kommune. Rapporten kommer til at være bagtæppe for den strategi det samlede område under social- og familiechefen skal stå i spidsen for. Du vil, sammen med og igennem dine afdelingsledere, sikre rettidig implementering af lovgivningsændringer og sikre, at kommunens myndighedsopgaver udføres i overensstemmelse med gældende love og regler."
Borgmester Kenneth Muhs kalder forholdene "uacceptable". Læs mere her:
Nyborg Kommune har bedt BDO gennemgå børneområdet, og tirsdag har BDO fremlagt rapportens konklusioner for offentligheden. Her fremgår det blandt andet, at der er problemer med ventetider på op til otte år og forkerte faglige vurderinger.
- Vi kan jo se, at det peger på, at måden man har tilgået opgaven ledelses- og medarbejdermæssigt ikke har været i orden. Det har vi også draget konsekvenser af. Vi har lavet organisatoriske forandringer. Med BDO-rapporten, som vi selv har bestilt, der må vi konstatere, at der er uacceptable forhold. Det er simpelthen ikke godt nok.
Hvorfor har I ikke handlet på det før?
Vi må bare sige, at det vi gør som politikere, det er at vi beder om at få iværksat handlinger. Vi forventer faktisk, at vi får løst opgaverne, når vi beder forvaltningen om det. Når et byråd får sådan en afrapportering, så er det hele byrådet, der får den, og vi er alle enige om, at der skal sættes ind.
Nyborg Kommune har annonceret en organisationsændring på området fra 1. februar.
Kritisk børnerapport lagt frem: Forråelseskultur blandt medarbejdere, siger kommunal chef
Ventetider på op til otte år, forkerte faglige vurderinger, manglende inddragelse, dårlig kommunikation og sagsbehandlingstider, der ikke overholdes. Sådan har forholdene set ud de seneste år i Nyborg for en del udsatte børn og deres forældre. Nu lægges kritisk rapport frem, og du kan følge med her.
Børnesager i Nyborg
Følg opdateringerne herunder
Liveblog starter om:
Livebloggen er slut. Tak, fordi du fulgte med.
Spørg til selve livebloggen: