Fynsk virksomhed: 'Det kan koste omsætningen'

Efter at Inger Støjbjerg for en uge siden meldte ud, at der skal trykkes annoncer i udenlandske aviser i forsøget på at skræmme flygtninge og asylansøgere fra at komme til Danmark, har det skabt stor debat. Og nu melder det fynske erhvervsliv sig også ind i debatten.

Det handler om image

Det fynske møbelfirma Carl Hansen & Søn er en af de virksomheder, der er bekymret for Inger Støjbjergs idé.

- Det har noget med vores image at gøre, fordi vi er et brand som sælges ude i verden som noget dansk, forklarer Brian Hansen, som er virksomhedens økonomichef.

For ham er det klart, hvilke konsekvenser 'skræmme-annoncerne' kan få.

- Hvis man så begynder at forbinde det danske med noget negativt, eller at man faktisk isolerer sig, det synes vi er meget negativt. Det kan koste omsætning, forklarer han.

Skræmmer udenlandsker kunder

Men det fynske møbelfirma står ikke alene med deres bekymringer. Også virksomheden Universal Robots frygter, at kampagnen vil skade deres virksomhed.

Her beror 99 procent af omsætningen nemlig på eksport, men en kampagne , som den Venstre ønsker, vil ifølge direktøren udstråle fjendtlighed. Og det kan i yderste konsekvens betyde, at udlandet ikke længere gider handle med Danmark.

Se mere i indslaget klokken 19.30

Oversigt

    Oversigt