Lavere fartgrænser giver ud fra en økonomisk betragtning ikke mening, for det er en dyr måde at spare CO2 på, påpegede De Økonomiske Råd i en rapport i denne uge. Det har fået beskæftigelses- og socialrådmand i Odense Kommune Christoffer Lilleholt (V) op ad stolen.
- Det giver det røde kort til de klimahandleplaner, der handler om at begrænse trafikken, for det at begrænse trafikken, det har så store samfundsmæssige omkostning. På de store veje bliver vi nødt til at kunne komme frem. Vi bliver nødt til at kunne komme rundt, hvis vi skal gøre rent hjemme ved folk, hvis man skal levere tømrerydelser eller aflevere varer. Det har en kolossal effekt, siger Christoffer Lilleholt (V).
Det gør dog ikke indtryk på Rasmus Ryrberg Høyer (S), som er gruppeformand for socialdemokraterne i Odense Byråd.
- Det synes jeg er lidt komisk, for hvorfor var han så med i den første aftale, hvor der var endnu flere hastighedsnedsættelser? Den argumentation giver simpelthen ikke mening, siger Rasmus Ryrberg Høyer.