Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig

Færre hastighedsnedsættelser, mere fokus på bybusser og så vil Gent-modellen komme i spil i Odense. Få overblikket over, hvordan den nye trafikaftale er forskellig fra den gamle.

Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager. 

Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.

Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.

Med store smil præsenterer parterne den nye aftale.
Med store smil præsenterer parterne den nye aftale.
Foto: Cille Høg

Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.

Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan. 

Det betyder Odenses nye trafikplan for dig

01

Færre hastighedsnedsættelser

02

Hvad med Fynske Motorvej?

03

Nye busgader og bussluser

04

Flere klimavenlige områder og Gent-modellen

05

Mere fokus på elbiler og parkering

06

Samkørsel og delebiler

Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.

Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.

document — Ny klimaaftale på plads, 0.29 MB

Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet

Oversigt

    Oversigt