I det fynske folks tjeneste

DM i skoleudvikling: Flot placering til fynsk skolesamarbejde

Skolesamarbejdet i Nord i Odense har fået hele to priser ved årets Danmarks Mesterskab i skoleudvikling.

Bag Skolesamarbejdet i Nord står Abildgårdskolen, Agedrup Skole, H.C. Andersen Skolen, Kroggårdsskolen, Næsby Skole, Risingskolen, Søhusskolen, Seden Skole og Sct. Hans Skole. Foto: Ole Holbech

Skolesamarbejdet i Nord, der ligger i Odense Kommune, fik fredag en tredjeplads ved DM i Skoleudvikling. Derudover fik de også publikumsprisen.

Bag Skolesamarbejdet i Nord står Abildgårdskolen, Agedrup Skole, H.C. Andersen Skolen, Kroggårdsskolen, Næsby Skole, Risingskolen, Søhusskolen, Seden Skole og Sct. Hans Skole.

Juryen skriver om Skolesamarbejdet i Nord:

Skolesamarbejdet i Nord tager med deres udviklingsforløb fat på en af de helt centrale problemstillinger i skolevæsenet: At gøre eleverne uddannelsesparate.

Ved at gå systematisk til værks sikrer Skolesamarbejdet i Nord, at alle elever kommer ud og får mærket og set forskellige ungdomsuddannelser.

Skolerne fokuserer på, at eleverne konkret introduceres til de mange forskellige uddannelsestilbud. Det betyder blandt andet, at når børnene kommer hjem og skal fortælle deres forældre, hvad de har oplevet, så bliver samarbejdet mellem barn og forældre om valg af uddannelse mere kompetent.

Publikumsprisen modtog skolesamarbejdet for deres passionerede engagement.

Læs også UngOdense vinder Bæredygtighedspris

Udover æren følger der 10.000 kroner med tredjepladsen og endnu 10.000 kroner følger med publikumsprisen.

Det er tredje år i træk, prisen for DM i skoleudvikling uddeles. I år var der 41 udviklingsforløb med i opløbet, og hidtil har flere end 150 skoler deltaget med flere end hundrede udviklingsforløb.

3. plads: Skolesamarbejdet i Nord, Odense Kommune

  • Skolesamarbejdet i Nord tager med deres udviklingsforløb fat på en af de helt centrale problemstillinger i skolevæsenet: At gøre eleverne uddannelsesparate. 
  • Ved at gå systematisk til værks sikrer Skolesamarbejdet i Nord, at alle elever kommer ud og får mærket og set forskellige ungdomsuddannelser.
  • Skolerne fokuserer på, at eleverne konkret introduceres til de mange forskellige uddannelsestilbud. Det betyder blandt andet, at når børnene kommer hjem og skal fortælle deres forældre, hvad de har oplevet, så bliver samarbejdet mellem barn og forældre om valg af uddannelse mere kompetent.

Kilde: skole-foraeldre.dk

Publikumsprisen

  • Skolesamarbejdet i Nord har for tredje år i træk formået at få hele lokalområdet til at støtte op om netop deres udviklingsforløb. De vinder igen publikumsprisen for deres passionerede engagement.
  • Publikumsprisen findes på DM i skoleudviklings Facebook-side, og vinderen er det udviklingsforløb, som får flest delinger og likes eller helt præcist: Delinger gange linkes.
  • Skolesamarbejdet i Nord fik 159 delinger og 163 likes til opslaget om deres samarbejde mellem folkeskoler, ungdomsskole. UU-vejledning, erhvervsskoler og virksomheder om at give eleverne konkret viden om uddannelse og jobmuligheder.

Kilde: skole-foraeldre.dk

DM i skoleudvikling

  • DM i skoleudvikling er arrangeret af Danske Skoleelever og Skole og Forældre.
  • I juryen er der foruden arrangørerne repræsentanter fra Danmarks Lærerforening, Børne- og Kulturchefforeningen, BUPL, Skolelederforeningen og Undervisningsministeriets læringskonsulenter.
  • Prisen er skabt for at sætte fokus på de mange fremragende udviklingsforløb, som folkeskolen er fuld af.

Kilde: skole-foraeldre.dk