Fyn forurenet af gamle biler

Odense er den storby, der er værst ramt af miljøsvineri fra gamle biler.

I Odense er 11 procent af bilerne fra før 1991, mens tallet i de øvrige danske storbyer er melle syv og otte procent.

Luftforureningen i Odense ville falde med 65 procent, hvis de gamle biler ikke måtte køre rundt i byen, viser Applus' tal. Det skriver Fyens Stiftstidende.

Regeringen skal indføre høj skrotningspræmie, årlige bilsyn og miljøzoner for biler for at bekæmpe trafikforureningen, mener Applus+ Bilsyn.

- 40 procent af de danske biler er over ti år gamle, og gennemsnitsalderen stiger hvert år. Vores undersøgelser af sammenhængen mellem bilers alder og forurening viser, at biler forurener mere i takt med, at de bliver ældre. Regeringen skal hjælpe bilejerne til at hjælpe miljøet. Den skal gøre økonomisk attraktivt at udskifte gamle biler med nye, siger administrerende direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev.

Gamle biler fra Tyskland

Udvoer de gamle danske biler, vil af indførelsen af miljøzoner i de tyske storbyer sende en strøm af gamle biler til Danmark. Det forventes at ca. 50.000 tyske brugte biler bliver solgt i Danmark i de kommende år, viser beregninger fra DAF.

Applus+ Bilsyn mener, at det stigende antal brugte biler på vej mod Danmark er endnu en anledning til, at politikerne bør indføre miljøzoner for privat biler.
 
- Det store udbud af billige brugte biler vil betyde, at danskerne vil købe færre nye, mindre forurenende biler. I stedet vil de køre en tur til i de gamle miljø-syndere. Et middel til at begrænse forureningen, der vil komme fra de mange gamle biler, er at indføre miljøzoner i vores største byer, fordi det - ligesom i Tyskland - får flere til at købe ny bil, uddyber Arne Willerslev.

Gamle biler på vejene

Oversigt

    Oversigt