I det fynske folks tjeneste

Millionnyhed: Letbane bliver billigere

Nye beregninger viser, at det bliver billigere for Odense Kommune at holde letbanen kørende.

Det skriver fyens.dk torsdag.

Tallene blev onsdag præsenteret for Odense Byråd - og de viser, at det bliver 16 millioner kroner billigere for kommunen i nettotilskud det første år. 

I 2013 blev det nemlig vurderet, at letbanen ville koste kommunekassen et årligt nettobidrag på 70 millioner kroner - eller 75 millioner kroner i 2016-priser. 

Nu er det tal justeret til 59 millioner kroner. 

De nye økonomiske beregninger viser også, at driften i gennemsnit vil blive billigere end det så ud til i 2013.

I 2013 vurderede man, at det ville koste 43 millioner kroner i gennemsnit om året (46 millioner kroner i 2016-kroner). Nu er det tal faldet til 36 millioner kroner i snit for driften i de første 21 år.

Til gengæld har kommunen nu vurderet, at antallet af passagerer falder. Fra 35.600 dagligt til 33.700.

 

Fakta om letbanen

- Odense Letbane forventes at være færdigbygget til at gå i drift i 2020.
- Letbanen har et samlet budget på cirka tre milliarder kroner.
- Odense Letbanes første etape bliver cirka 14,5 kilometer lang. 
- Den kommer forbi byens nøglepunkter og kraftcentre for udvikling.
- Der bliver i alt 26 stationer på linjen fra Tarup i nord til Hjallese i syd.
- Hele turen fra Tarup til Hjallese forventes at tage omkring 42 minutter.
- Der forventes afgang fra hver station hver 10. minut.
- Et letbanetog er en moderne sporvogn - cirka 42 meter lang.
- Et enkelt letbanetog kan have 250 passagerer ad gangen.
- Letbanen skal skabe tæt sammenhæng med det øvrige bus- og tognet.

Kilde: Odense Letbane

 

 

Ved du noget? Så send os et tip