I det fynske folks tjeneste

Analyse: Energi Fyn-kunder er de mest tilfredse i Danmark

Den såkaldte engrosmodel har givet de danske energiselskaber en del vanskeligheder, siden der blev indført nye regler på elmarkedet 1. april i år.

Generelt er de danske el-kunder mindre tilfredse end el-kunderne i Finland og Norge, men herhjemme topper Energi Fyn listen over kundetilfredshed.

Det viser en helt ny analyse fra EPSI Rating.

Den gennemsnitlige danske elkundes tilfredshed er dalet med to point fra 70,7 til 68,6 ud af 100 mulige. Tilfredsheden med Energi Fyn er på 73,7. 

Dong falder dårligst ud med en tilfredshed på 64. 

- Vi har igennem de seneste år gjort en stor indsats for at fortælle vores kunder om vores forskellige elaftaler, samt opfordre dem til aktivt at tage stilling til, hvilken elaftale, der passer bedst til dem og deres behov. Men der er igen tvivl om, at el generelt er et lavinteresse produkt, som mange ikke tager stilling til, fortæller Bent Agerholm, administrerende direktør i Energi Fyn.

Et andet væsentligt parameter i forhold til kundernes tilfredshed er ifølge EPSI Rating energiselskabernes samfundsengagement.

- Vi er fynboernes energiselskab. Derfor har vi valgt at bidrage til udviklingen på Fyn gennem blandt andet udrulning af fibernet, FynskSupport og vores fonde. Samtidig støtter vi op om den grønne omstilling via vores aktiviteter inden for vindmøller, energibesparelser, elbiler og varmepumper, siger Bent Agerholm.

 Analysen viser, at de danske energiselskaber generelt har haft en del vanskeligheder, siden der blev indført nye regler på elmarkedet 1. april i år. En ny regningsmodel - engrosmodellen - skulle ellers gøre el-regningen mere overskuelig.

- Ligesom de øvrige energiselskaber har vi også haft en del begyndervanskeligheder, siden engrosmodellen trådte i kraft 1. april. Vores kundeservice har været under stort pres, og det har desværre betydet, at vi ikke har kunnet yde topservice til alle vores kunder. Det er selvfølgelig meget beklageligt. Vi har iværksat og vil iværksætte en række tiltag, som forbedrer vores kundeservice, så vi fortsat kan give vores kunder den bedste service, fortæller Bent Agerholm.

 I forhold til andre brancher, som EPSI Rating har målt 2016, er danskerne mere tilfredse med deres forsikringsselskab, bank, bredbånd og mobilleverandør end de er med deres elleverandør.

Ved du noget? Så send os et tip