I det fynske folks tjeneste

Ansatte i skudlinjen

01:39

På jobcentret i Odense er der en vagt både i forhallen og på 3. sal, hvor der blandt andet søges om kontanthjælp

1 af 2

Det er ofte de ansatte på jobcentrene der står for skud, når borgerne er frustrerede over de stramninger, som politikerne vedtager. Fagforening opfordrer politikerne til at tage ansvar.

For to uger siden forsøgte en desperat mand at sætte ild til jobcentret i Odense. Kun en vagts hurtige indgriben forhindrede, at manden nåede at få låget af den medbragte benzindunk.

Trine Nellemann Lorenzen er tillidsrepræsentant for de HK'ere, der måtte alarmere vagten, da den desperate mand virkede truende.

- Vi har en voldspolitik og en procedure, der viste sig at virke. Men vi kan ikke sige, at det ikke vil ske igen, siger hun til TV 2/FYN.

- Episoden var enkeltstående og meget voldsom. De fleste borgere opfører sig ordentligt, men vi ser en stigning af folk, der bliver vrede, siger Odense Kommunes beskæftigelseschef Michael Hein Petersen.

Eksistensgrundlag truet

På grund af krisen bliver flere og flere ledige. Dagpengeperioden er skåret fra 4 til 2 år - så mange der aldrig før har prøvet det, kommer nu til at søge om kontanthjælp - og blive overrasket over, at de ikke har ret til hjælp, hvis de har en formue på mere end 10.000 kr - og det er inklusiv eventuelt hus og bil.

Sænkningen af dagpengeperioden er besluttet af Christiansborg-politikerne.

- Men det er os der står i skudlinjen, siger Trine Nellemann Lorenzen, der er tillidsrepræsentant for HK'erne i Beskæftigelsesydelser, Odense.

Samme dag som forsøget på brandstiftelse på Jobcenter Odense, gik en mand amok og sårede to ansatte på et jobcenter i Helsingør. Og tidligere på samme uge blev der sat ild til borgerservice i Syddjurs Kommune.

Jobcenter skal ikke være fæstning

I forbindelse med episoderne har fagforeningerne sagt, at sikkerheden for de ansatte skal kigges efter, men samtidig ønsker man ikke, at jobcentrene bliver fæstninger. Til gengæld skal der også kigges på, hvad der er årsag til frustrationerne.

- Jeg synes, at når politikerne vedtager en lovændring som at skære dagpengeperioden ned fra fire til to år, så burde de også sætte penge af til en oplysningskampagne, så folk ved, hvordan deres forsørgelsesgrundlag ændres. Så ville de ikke blive så overrasket - og dermed frustrerede - når de møder op hos os og finder ud af, at de for eksempel ikke har ret til kontanthjælp, fordi de eksempelvis ejer en bil, siger Heidi Poulsen, der er tillidsrepræsentant for socialrådgiverne i Jobcenter Odense.

Se mere på TV 2/FYN i aften kl. 19.30

Ved du noget? Så send os et tip