Det er ikke tilfældigt, at det er aktører inden for erhvervslivet, der har taget det første skridt til den H.C. Andersen Festivals, som finder sted i Odense fra lørdag den 17. august og frem til den 25. august.
For den gamle eventyrdigter er et internationalt stærkt brand for Danmark, og festivalen kan dermed være med til at forstærke det internationale fokus på Odense og regionen.
- Man kan sige, at festivalen kan være med til at få det vækstpotentiale, der ligger i H.C. Andersens eventyrverden, til at folde sig ud som en smuk svane ligesom i eventyret om den grimme ælling, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).
Produkter ikke gode nok
Region Syddanmark har støttet H.C. Andersen Festivals med 500.000 kroner fra kulturpuljen.
- Når vi vælger at støtte festivalen økonomisk, er det fordi festivalen supplerer de initiativer, som Region Syddanmark tager inden for turisme-området i disse år. Vi ved, at H.C. Andersen er et stort internationalt brand, men vores nuværende H.C. Andersen-produkter lever ikke op til turisternes forventninger, siger regionsrådsformanden.
Derfor har regionen opfordret alle de fynske turistvirksomheder til at gå ind i arbejdet med at udvikle både de eksisterende og nye H.C. Andersen-oplevelser.