Letbane-entreprenør med lig i lasten: Anklaget og dømt for kartelvirksomhed

En sag om karteldannelse har omgærdet den spanske letbane-entreprenør Comsa. Odense Letbane kendte ifølge bestyrelsesformand Jesper Rasmussen ikke til anklagen, da kontrakten med entreprenøren blev underskrevet.

TV 2 Fyn kan nu fortælle, at den spanske letbaneentreprenør Comsa i 2019 blev idømt en bøde på 2,8 millioner euro for at have deltaget i flerårig karteldannelse med 12 andre virksomheder i forbindelse med infrastruktur til højhastighedsjernbaner i Spanien. 

Godkendelsen af Comsa som leverandør af letbaneanlægget i Odense kom i 2017, hvor Comsa sammen med en række andre virksomheder var anklaget for at have delt kontrakter inden for konstruktion, levering, installering og vedligeholdelse i perioden 2008 til 2016. 

Anklagerne endte i marts 2019 med en dom og bøder på samlet 118 millioner euro til de i alt 15 virksomheder samt bøder på 666.000 euro til de i alt 14 ledere. 

Sagen kom frem efter togproducenten Alstom gik til myndighederne med oplysninger, der kunne føre til opklaring af sagen.

Det viser TV2 Fyns gennemgang af en række spanske myndighedsdokumenter samt medieomtaler i etablerede spanske medier.  

Kilde: OECD-rapporten: Criminalisation of cartels and bid rigging conspiracies – Note by Spain
Kilde: OECD-rapporten: Criminalisation of cartels and bid rigging conspiracies – Note by Spain

Ville ikke kunne gøre noget

Det leder videre til spørgsmålet: Vidste Odense Letbane, hvad det gik ind til, når selskabet entrerede med spanske Comsa som leverandør af letbaneanlægget? 

- Nej, lyder svaret, da TV 2 Fyn spørger bestyrelsesformand Jesper Rasmussen.

Ifølge ham var Odense Letbane ikke bekendt med anklagen om karteldannelse som hang over Comsa, da kontrakten om at anlægge 14,5 kilometer lang letbanestrækning i Odense blev underskrevet. 

- Vi vidste det ikke. Hvis vi havde vidst det, skulle vi have orienteret bestyrelsen, og det har vi ikke gjort. Vi vidste det ikke, siger han. 

Sagen kort:

Samtidig fortæller Jesper Rasmussen, at de gældende EU-regler for offentlige udbud ikke giver mulighed for at sætte en virksomhed stolen for døren i en budrunde, selvom det har en anklage hængende over hovedet. 

- Vi ville gerne indgå forretning med dem, for de opfyldte kravene til fagligheden. At de bagefter har fået en dom er selvfølgelig ærgerligt, det er et skår i glæden. På det tidspunkt i 2017, er Comsa værdige til at tage opgaven. Hvis vi havde udelukket nogen, så havde vi fået et sagsanlæg på nakken på grund af EU-lovgivningen, siger han og tilføjer:

- Man kan nøjagtigt gøre ingenting. Lige så længe, at de lever op til det faglige og skriver under på en tro og loveerklæring, skal man ligefrem tage dem i, at det, de skriver under på, ikke passer, før man har reaktionsmuligheder.

Hvordan kan I ikke have opdaget det?

- Det skal man ikke undersøge. Hvis de kommer med en tro og loveerklæring og opfylder det faglige, er de tilstrækkelige til at byde på en opgave. 

Når I som selskab skal entrere med nogen i en kontrakt på mange millioner, er man vel interesseret i, hvem man gør forretning med i bund og grund -  giver det her stof til eftertanke?

- Du kan tro, at det giver stof til eftertanke. Og jeg synes, det er interessant, for hvad kan man egentlig gøre, hvis man vidste det. Og der kan man ikke efter gældende EU-lovgivning gøre noget, før nogen beviseligt taler usandt.

Bestyrelsesformand ændrede forklaring

Ville gerne have vidst det

Odenses politikere er også overrasket over informationen om Comsa. Selvom EU-lovgivningen på området altså ikke satte en stopper for at indgå aftaler med Comsa, er Venstres rådmand Christoffer Lilleholt ærgerlig over, at man ikke vidste det. 

- Det var en oplysning jeg og det daværende økonomiudvalg gerne ville have haft, inden aftalen blev indgået. Det er en helt gængs almindelig information, som jeg ville forvente at få, når vi indgår den slags aftaler. Det må jeg sige, er jeg overrasket over, at vi ikke er blevet oplyst om, siger han.

-  Og det giver da anledning til en dialog om, hvordan vi fremadrettet undgår at indgå aftaler med virksomheder, der har været på kant med loven, fortæller venstremanden. 

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) skriver i et skriftligt svar til TV 2 Fyn, at han ikke har hørt om sagen før nu. 

- Jeg kan oplyse, at Odense Kommune ikke har været oplyst om et eneste af de beskrevne forhold. Jeg har derfor ikke yderligere kommentarer og henviser til Odense Letbane for spørgsmål om konkrete forhold i kontrakten. Odense Letbane er derudover inviteret til at give en orientering på kommende økonomiudvalgsmøde, skriver han. 

Samtidig tilføjer han, at han erfarer, at Odense Letbane heller ikke er bekendte med de nævnte forhold. 

Afviser korruption

Ud over kartel-dommen viser en gennemgang af en række artikler fra etablerede spanske medier, som TV 2 Fyn har foretaget, at Comsa og tidligere ledende personer i Comsa angiveligt har været i søgelyset i sager om blandt andet korruption og bestikkelse. Oplysningerne har TV2 Fyn ikke fået verificeret.

Men den spanske avis El Pais skriver 1. januar 2015 blandt andet følgende om medlemmer af Summarroca-familien, der ejer 30 procent af Comsa, og som tilbage i 2015 blev efterforsket i en sag om bestikkelse i Catalonien:

" sagen er Jordi Sumarroca Claverol, søn af Carles Sumarroca Coixet og administrerende direktør for Teyco, foruden fem andre kommunalbestyrelsesmedlemmer og forretningsmænd, anklaget for forbrydelser mod den offentlige administration. Efterforskerne af sagen, som forbliver under summarisk hemmeligholdelse, forsøger nu at finde ud af, om Masagué tjente på pengene modtaget fra Teyco, eller om det havde en anden destination."

I et skriftligt svar skriver Comsa til TV 2 Fyn, at det ikke i sin eksistens har været involveret i straffesager vedrørende korruption. 

 - Vores etiske kodeks og de øvrige regler, der udgør Comsa Corporación og koncernselskabers lovgivningssektion i spørgsmål om etik og lovoverholdelse, er obligatoriske at overholde for alle dets medlemmer, uanset arbejdskontrakt, rolle eller placering. I 130 år har hverken Comsa Corporación, nuværende medlemmer af bestyrelsen eller nogen af dets datterselskaber nogensinde været involveret i straffesager relateret til korruption. Hverken forsøgt, anklaget eller endda efterforsket.

Odense Letbane begyndte fornyligt i drift til stor glæde for mange i byen. Den har dog været ramt af flere små driftforstyrrelser, som selskabet er ved at få løst.