Mor raser over manglende lyskryds efter trafikdrab: - Det er en katastrofe

Den 15. marts blev 22-årige Sabrina Lykke Pedersen dræbt i krydset ved J.B. Winsløws Vej og Kløvervænget ved Odense Universitetshospital. Der er nu gået et halvt år, og Sabrinas mor undrer sig over, at der ikke er gjort noget ved det farlige kryds.

Fredag formiddag sidder Lene Warburg i sit køkken og kigger i en mindebog med billeder af sin datter Sabrina Lykke Pedersen, der var sygeplejestuderende. Hun blev 22 år.

Sabrina blev påkørt og dræbt af en bil i krydset J.B. Winsløws Vej / Kløvervænget, onsdag den 15. marts om aftenen. Krydset ligger tæt på OUH og er meget befærdet.

Nu er der gået et halvt år siden den fatale ulykke, og tilbage sidder Lene Warburg og har svært ved at forstå, at Odense Kommune ikke har gjort noget for at sikre krydset, hvor hendes datter blev dræbt.

quote - Det er katastrofalt. De bruger så mange penge på letbaner, gangbroer og hvad har vi, og så er sikkerheden ikke i orden et sted, hvor der arbejder så mange tusind mennesker, og hvor der kommer så mange mennesker hver dag.

Lene Warburg, mor til trafikdræbte Sabrina Lykke Pedersen

- Det er forfærdeligt. Det er sørgeligt, at der skal ske så tragisk en ulykke, før man overhovedet begynder at se på sagen. Jeg ved godt, at de har vendt det flere gange, og der er sendt opfordringer ind fra de ansatte på OUH, men der er stadig ikke sket noget, siger Lene Warburg.

Hun mener, at Odense Kommune prioriterer forkert, når man ikke sikrer et kryds så tæt på OUH, hvor tusindvis af medarbejdere, patienter og pårørende færdes hver eneste dag.

- Det er katastrofalt. De bruger så mange penge på letbaner, gangbroer og hvad har vi, og så er sikkerheden ikke i orden et sted, hvor der arbejder så mange tusind mennesker, og hvor der kommer så mange mennesker hver dag. Det er en katastrofe, siger hun.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

OUH har klaget

Men allerede i september for et år siden klagede ansatte på OUH til Odense Kommune over, at sikkerheden i krydsene omkring OUH var kaotiske og farlige.

- Det er ét stort virvar, og det er kun et spørgsmål om tid, før en person mister livet, skrev Helle Bondo Hansen sekretær ved OUH til Odense Kommune den 2. september 2016.

En klage, Odense Kommune i øvrigt aldrig vendte tilbage på. 

Odense Kommune laver lyskryds

Da Sabrina Lykke Pedersen blev dræbt, lovede Odense Kommune, at de ville gøre noget ved de farlige kryds omkring OUH, men der er nu gået et halvt år, og trafikforholdene er præcis de samme.

Hvorfor er der ikke sket noget endnu?

- Inden ulykken skete, havde vi allerede planlagt en dialog med OUH omkring trafiksituationen og parkeringsforholdene omkring OUH, og det, vi har gjort siden ulykken, er, at vi har lavet trafiktællinger, vi har været ude at kigge på forskellige løsninger i området. Man kan ikke kigge på et kryds og sige, så laver vi bare det kryds. Man er nødt til at se det i en sammenhæng, og der er vi kommet frem til, at vi etablerer et lyskryds i krydset mellem Kløvervænget og J.B. Winsløws Vej i 2017, samtidig med at vi laver kantbaner til cyklister fra Sønder Boulevard op til Falen, og så i 2018 laver vi krydset oppe ved Falen / J.B. Winsløws Vej, siger konstitueret kontorchef i Byrum og Mobilitet i Odense Kommune, Rasmus Mandø.

Rasmus Mandø afviser, at et halvt år er lang tid, inden kommunen sætter ind for at forbedre de farlige kryds ved OUH.

- Opgaven har været prioriteret, og jeg forstår godt, hvis man udefra tænker, det er at sætte 16 lamper op og male nogle streger på vejen, og så kører det. Men så simpelt er det desværre ikke, og det skal også myndighedsgodkendes. Vi skal være sikre på, at det er den rigtige løsning, vi laver for byen og for området derude, siger Rasmus Mandø. 

Kunne have været undgået

Lene Warburg ved godt, at lyskryds ved indfaldsvejene til OUH ikke bringer hendes datter tilbage, men det piner hende, at Odense Kommune ikke har prioriteret at forbedre trafiksikkerheden ved sygehuset langt tidligere.

- Det har jeg det skidt med. Også fordi jeg ved, at de har råbt derude i flere år, om at sikre vejen, fordi der er mange, der møder ind klokken syv hver morgen. Så det kunne jo have været undgået, hvis de var gået i gang noget før, siger Lene Warburg.

Oversigt

    Oversigt