I det fynske folks tjeneste

Odeon går hen over hovedet på Odenses eget kulturliv

Foto: Morten Albek

Onsdag åbner Odenses nye musik- og teaterhus. Men i fremtiden vil musikken i huset komme udefra, for det er for dyrt at bruge for byens egne kulturskabere.

- Det er første gang, jeg er her.

Marianne Klint er leder af Den Fynske Opera og hun studerer nysgerrigt Odeons store foyer, mens hun går rundt. Hun er inviteret på rundvisning i byens nye musik- og teaterhus.

- Det er meget internationalt at komme herind. Pludselig så løfter det sig ligesom op, siger hun om indtrykkene.

Hun er imponeret over huset, men samtidig ærgrer hun sig over, at det ikke er tænkt ind, hvordan de lokale kulturskabere ville kunne bruge huset. 

Marianne Klint fra Den Fynske Opera kigger rundt i Odeon for første gang. Foto: Morten Albek

- Når man nu alligevel har slået brødet så stort op, kunne man godt have haft en dialog med aktørerne i Odense om, hvad der ville være mest hensigtsmæssigt. Sådan en lille institution som vores har ikke pengene til at leje sig ind her, som det er nu, siger Marianne Klint.

Odeons åbningsdag 1. marts

12.00 Brunsviger, kage og kaffe til de første 500 gæster *
12.30 Byens scene indvies med en minikoncert af Johan Solo *
13.00 Fire rundvisninger i løbet af dagen. (Udsolgt)
14.30 Fotoudstilling: Jens Wognsen - byggeriet som tema *
17.30 Koncertmenu i Restaurant Schiøtz.
18.00 Garderober og alle barer åbnes for første gang.
18.00 Afsløring af kunstværk på Odeons indgangsfacade*
19.00 Dørene åbnes for første gang til Store Sal.
20.00 Burhan G - første koncert i Store Sal.
22.30 Dagen slutter med øl/vin i baren.
*=tilmelding ikke nødvendig.

Lejeprisen for at bruge Odeons Store Sal er 32 kroner pr. sæde i salen, hvilket løber op i 55.680 kroner for en enkelt aften. Og dertil kommer aflønning af teknisk personale, afhængigt af behovet i den enkelte produktion.

Ifølge Odeons kulturchef, Sara Ekknud, er sædeprisen den samme som i Carl Nielsen Salen i nabohuset Odense Koncerthus og i øvrigt på linje med andre koncerthuse i landet.

Resultatet kan ses i Odeons program, hvor man må kigge langt efter lokalt forankrede arrangementer. I stedet kan man få de store turnerende shows og koncerter som Mads Langer, Four Jacks, Carpark North, den internationale turne med De Smukkeste Operakor og Nik & Jay.

Også Det Fynske Kunstakademis rektor, Lars Bent Petersen, kigger misundeligt rundt i huset, hvor Den Danske Scenekunstskole og Syddansk Musikkonservatorium snart kan rykke ind. Han går nemlig lige nu og leder med lys og lygte efter lokaler til kunstakademiet, der mangler tag over hovedet fra midten af 2018.

- Jeg ville da gerne have været med sammen med scenekunstskolen og musikkonservatoriet som en del af en klynge. Det kreative Odense. Det ville have været lækkert.

Odeon har potentialet til at blive et helt særligt samlingssted. Både for odenseanerne og for resten af Danmark. 

Peter Rahbæk Juel, Borgmester, Odense, Soc.dem.

Men borgmester Peter Rahbæk Juel (S) er helt sikker på, at alle i Odense kommer til at mærke virkningerne af Odeon. Selvom Den Fynske Opera og Det Fynske Kunstakademi ikke får deres daglige gang i huset, vil de også med tiden få glæde af det.

- Odeon har potentialet til at blive et helt særligt samlingssted. Både for odenseanerne og for resten af Danmark. Den centrale placering i Odense og i Danmark, og de faciliteter huset rummer, gør at Odeon sagtens kan danne rammen om nationale begivenheder. Men det er også et hus, der rummer både Syddansk Musikkonservatorium, Skuespiluddannelsen Odense, Odense Teater, ungdomsboliger og detailhandel. Så Odeon rummer både plads til store og små kulturinstitutioner og vil blive et stort aktiv for Odense, siger borgmesteren.

Byggeprojekt med forhindringer

Odeon har været mange år undervejs og med mange forhindringer på vejen.

Da Odense Kommune i 2004 fik penge mellem hænderne fra salget af byens ELSAM-aktier, gryede ideen om et musik- og teaterhus, og blikket faldt hurtigt på den store parkeringsplads ved siden af Odense Koncerthus.

En række interesserede investorer meldte sig, men i 2008 var kun Lillebælt Gruppen tilbage. Længe forhandlede Odense Kommune med den, men i 2010 måtte Lillebælt Gruppen erkende, at den ikke kunne binde an med opgaven.

Det kunne nok have fået de fleste til at droppe projektet, når man ikke kunne finde investorer til det. Men projektet var præget af en politisk standhaftighed. Musik- og teaterhuset skulle bygges.

Anker Boye udtalte dengang til TV 2/FYN:

"Vi vil afsøge alle muligheder. For byen er det et meget interessant og meget vigtigt projekt."

Men politiske uenigheder prægede forløbet. Da det i 2011 kom på tale at forhøje kommunens andel af udgifterne til projektet, sprang Venstre fra.

"Jeg frygter det her projekt. Vi har før set andre projekter, der er løbet løbsk", sagde Venstres Lars Chr. Lilleholt dengang.

Læs også Kom med et kig ind i Odeon

Det lykkedes at lave en ny aftale med en anden investor, nemlig Pihl & Søn. Desværre meldte de ud et år senere, at de alligevel ikke turde fuldføre byggeriet.

Tiden gik, og i 2013 kunne Odense Kommune annoncere et tredje forsøg på en færdig plan. KPC skulle investere i byggeriet og efterfølgende eje dele af bygningen.

Sådan blev det, og byggeriet på 32.000 kvadratmeter blev gennemført efter planen. 

Et hus med mange ejere og lejere

KPC ejer nu en stor del af bygningen, som de lejer ud til henholdsvis Odense Teater, Den Danske Scenekunstskole og Syddansk Musikkonservatorium. De flytter dog først ind til sommer. Derudover ejer KPC også lokalerne, hvor KIWIs dagligvarebutik åbner om få dage. 

Odense Kommune ejer 13.500 kvadratmeter, der i hovedtræk er Store Sal, konferencelokaler og foyerområde. Men de sørger ikke selv for den daglige drift. Det er lagt i hænderne på H.C. Andersen Kongrescenter, der fungerer som forpagter, og som dermed skal have oplevelserne i Odeon til at fungere på kommercielle vilkår. Odense Kommune råder kun over Store Sal i 20 dage om året.

For at få forpagteraftalen i hus måtte Odense Kommune dog give en pæn underskudsgaranti med i handelen. Hvis driften af Odeon giver underskud, kan kommunen samlet risikere at dække 15 millioner kroner over de første seks år.

Læs også Odeon-koncerter kan koste kommunen 15 mio. kroner

Udlejningen af Odeons faciliteter er dermed ren forretning, og det er også grunden til, at der ikke bare bliver givet ved dørene til de mindre lokale aktører. Hvis Den Fynske Opera vil leje sig ind i salen med en stor operasatsning, er den velkommen, men den skal betale det samme som alle andre.

Alligevel glæder Marianne Klint fra Den Fynske Opera sig over byens nye hus.

- Det er fedt. Det er fedt med noget fornyelse, siger hun.

 

Ved du noget? Så send os et tip

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig

Tryk på del og herefter "Føj til hjemmeskærm" for at oprette en genvej.

Åben browser menuen og vælg "Føj til startskærm" for at oprette en genvej.