Publikum rykker ind på de fynske spillesteder

Fynsk spillested har på et enkelt år fået 32 procent flere betalende gæster gennem billetlugen. Dermed læner man sig op af landstendensen: Danskerne vil høre levende musik.

Der er afdæmpet sommerferiestemning på spillestedet Posten i Odense, men regnskaberne er langt fra afdæmpede. Spillestedsleder Morten Østlund er er godt tilfreds med den store omsætningsfremgang, det samlede spillested Posten/Dexter har haft.

I 2015 havde stedet 39.000 betalende gæster, og det tal steg i 2016 til over 51.000.

Morten Østlund, spillestedsleder på Posten/Dexter i Odense.
Morten Østlund, spillestedsleder på Posten/Dexter i Odense.
Foto: Morten Albek

- Vi er steget 32 procent i omsætning, men det var også ret voldsomt. Vi havde et ekstremt godt program i 2016, så det var ikke et normalt år. Men siden 2009 er omsætningen steget 70-80 procent, fortæller Morten Østlund.

Også på spillestedet Tobaksgaarden i Assens er man godt tilfredse med omsætningen på musikarrangementer. Også her oplever de en stigende tendens.

- Det er en støt opadgående kurve, siger Tobaksgaardens Kulturchef, Lasse Tajmer.

Overalt i organisationen oplever de en større publikumstilstrømning.

- Det er på hjemmesiden, det er på sociale medier, på ølsalget og på billetsalget. Det er hele vejen rundt, siger Lasse Tajmer.

Lasse Tajmer, Kulturchef på Tobaksgaarden i Assens.
Lasse Tajmer, Kulturchef på Tobaksgaarden i Assens.
Foto: Morten Albek

Landsdækkende tendens

Tendensen passer godt sammen med analysen i rapporten 'Dansk Musikomsætning 2016', som Rambøll netop har udarbejdet for en række danske musikorganisationer.

Her fremgår det, at den samlede danske musikbranche har stigende omsætning. Men især for live-musikken går det rigtig godt. Det gælder både billetsalg og salg af merchandise, og både ved festivaler, rockkoncerter og klassiske koncerter. Kort sagt alt salg i forbindelse med livemusik.

Igennem perioden 2012-16 steg omsætningen på landsplan med 29 procent fra 3,5 mia. kr. til 4,5 mia. kr. Alene i det seneste år fra 2015 til 2016 steg omsætningen med 17 procent.

- Vi har et virkelig godt og stort udbud af festivaler og koncerter i Danmark. Vi er et rigtigt koncertland. Og så har vi publikum, som er glade for vores koncerter, og det tror jeg i høj grad skyldes, at de får nogle gode koncertoplevelser derude, siger Maren Astrup, der er kommunikations- og souschef i organisationen Dansk Live.

Man kan kun gætte sig til, hvorfor publikum går mere ud for at høre levende musik. Morten Østlund fra Posten har et bud.

- Jeg tror, der generelt er optimisme. Og når der er glæde og optimisme, så er der også penge til lidt mere sjov, og så går folk ud. For det er dét, man gerne vil. Så er det ikke så interessant at sidde derhjemme, siger Morten Østlund.

Morten Østlund forventer ikke, at væksten vil fortsætte i 2017. Han mener, omsætningen har fundet et naturligt leje.

Men på Tobaksgården har man oplevet et kraftigt boost, der ser ud til at fortsætte i 2017. På spillestedet i Assens har man næsten fordoblet antallet af koncerter.

- Aktivitetsniveauet er steget markant i 2017. Og så er det spændende, når vi gør det, om der så er publikum til det overhovedet. Kan det bære i sådan en lille by som Assens? Men det har vist sig, at det kan det faktisk. Indtil videre i hvert fald, siger Lasse Tajmer.

På Tobaksgården afholder man nu cirka 100 koncerter om året, og på spillestedet Posten/Dexter i Odense er det over 400.

Rapporten 'Dansk Musikomsætning 2016' kan læses her:

Se tv-indslaget om danskernes tilstrømning til live-scenerne:

 

Oversigt

    Oversigt