I det fynske folks tjeneste

Sådan bliver Odense en vækstmotor

04:02
03:02

1 af 3

Odense Business Task Force præsenterede onsdag fem konkrete anbefalinger, der skal gøre Odense til et nyt vækstlokomotiv.

De fem medlemmer af Odense Business Task Force har siden maj arbejde med bud på initiativer, der kan fremme væksten i Odense.

Onsdag eftermiddag blev gruppens anbefalinger præsenteret på et pressemøde.

Odense Business Task Force blev nedsat af Odense Kommune på en dyster baggrund. En sammenligning med de seks største byer viser, at Odense blev hårdere ramt af krisen end både København, Aarhus og Aalborg. Og ledigheden er den 8. højeste i landet.

- Odense har et ry som ikke særlig erhvervsvenlig, og det ry vil vi gerne have ændret ved at samle indsatsen i nogle centrale enheder, hvor man fokuserer og prioriterer. Så kommer der noget ud af det, siger formanden for Odense Business Task Force, Lars Nørby Johansen.

Odense Business Task Force har ikke lavet et idekatalog, som politikerne kan vælge og vrage imellem. Derimod har holdet udarbejdet fem konkrete anbefalinger, som anbefales iværksat samlet, så ideerne kan supplere hinanden og skabe synergier.

De fem anbefalinger fra gruppen er:

  1. Etablering af "Invest in Odense" - en enhed, der skal arbejde målrettet mod at få investorer og virksomheder til at placere sig på Fyn.
  2. Oprettelse af "Vækstpartnerskaber" mellem virksomheder, uddannelsesinstitutioner og kommunen. De forpligtende partnerskaber skal sikre, at ingen virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft.
  3. Etablering af "Odense & Co", som er en eventfond, der skal skabe 6-7 makante events i byen, der kan skabe positiv omtale af Fyn. Events kunne fx være store koncerter, festivaler, sportsbegivenheder eller politiske topmøder.
  4. Etablering af "Center for Byggeri og innovation". Centeret skal skaffe job og omsætning i bygge og anlægsbranchen, og sikre at byomdannelsesprojekterne til 25 milliarder kroner bliver til blivende job på Fyn.
  5. Lavere skatter og afgifter skal give Odense ry som en erhvervvenlig by. Kommunen skal sænke virksomhedernes dækningsafgift og reducere i antallet af gebyrer.

Den samlede pris for at gennemføre de fem anbefalinger er i følge Odense Business Task Force omkring 100 millioner kroner. Gruppen anbefaler, at kommune bruger en procent af sit budget til vækstinitiativer.

- Vi har ikke lavet nye store analyser af hvordan det står til, der bliver stillet op på en reol. Vi har fokuseret på hvad der skal til for at det lykkes, og så har vi peget på fem anbefalinger, som vi ved fra andre steder lykkes, hvis man gør det rigtigt, siger Lars Nørby Johansen.

Anbefaler hele pakken

Hos politikerne i Odense er der opbakning til de fem anbefalinger.

- Vi er ved skillevej. Vi har store investeringer foran os, og jeg anbefaler, at vi iværksætter hele pakken. Det er erhvervslivet der skaber vækst og arbejdspladser, og vi nødt til at få mere vækst, og dermed flere skattekroner, hvis vi vil bevare servicen i byen, siger borgmester Anker Boye(S).

Hos SF er man dog mere lunkne over for nogle af anbefalingerne.

- Jeg synes, at der mange interessante elementer, men jeg kan ikke se nogen perspektiver i skattelettelser til erhvervslivet. Jeg synes i stedet at tiden er kommet til at vi investere i børn i stedet for erhvervsskattelettelser, siger Børn- og Ungerådmand, Brian Dybro(SF).

Se reportage fra fremlæggelsen og få flere reaktioner og kommentarer i de regionale nyheder klokken 19.30

Task Force gruppen:


  • Formand: Lars Nørby Johansen, tidligere koncerndirektør i Falck, formand for Danmarks Vækstråd, medlem af regeringens vækstforum samt bestyrelsesformand i SDU.
  • Connie Astrup-Larsen, administrerende direktør hos Kompan og tidligere direktør i Royal Unibrew.
  • Niels Thorborg, administrerende direktør og ejer af 3C Groups samt bestyrelsesformand hos Odense Sport & Event.
  • Peder Tuborgh, administrerende direktør hos Arla Foods, formand for regeringens Vækstteam for Fødevarer og formand for Global Dairy Forum.
  • Jesper Strandskov, professor og dekan på Syddansk Universitet. Forsker bl.a. inden for områderne virksomheders internationalisering, strategisk ledelse og forretningsudvikling.

Ved du noget? Så send os et tip