I det fynske folks tjeneste

Antallet af valgplakater boomer

Ved det kommende kommunalvalg kommer der til at være valgplakater som aldrig før, kan en af Danmarks største trykkerier meddele. Og forberedelse og design er godt i gang ude i partierne.

00:31

- Jeg er lige nødt til at vise dig noget fra Radikale Venstre, som jeg ikke bryder mig om. Men de har faktisk gjort det rigtig godt, siger Jens Hald, byrådskandidat for det nystiftede parti Folkepartiet Nyborg, mens han finder to valgplakater frem. 

Forberedelserne til Kommunalvalget 2017 og særligt valgplakaterne er for længst gået i gang. Der er nemlig mange overvejelser og detaljer, der skal på plads. 

- Du kan se, at de er stylet ens, de har en genkendelseseffekt, så du måske ikke er klar over, men ubevidst har du den, fortsætter Jens Hald.

Jens Hald fra Folkepartiet Nyborg viser sin inspiration frem. Foto: Pernille Gram

Selvom vi lever i en digital tidsalder, er vi altså stadig til gammeldags papir, pap og strips, når det kommer til valgkamp. En af Danmarks største trykkerier Lasertryk.dk anslår, at de kommer til at trykke 50.000 flere valgplakater sammenlignet med kommunalvalget i 2013. Det betyder, at de når at trykke 200.000 valgplakater inden valget den 21. november. Cirka 20 procent af Lasertryks valgplakater er til Fyn. 

Valgplakater rykker stemmer

Det er ikke så underligt, at valgplakater stadig er en populær kommunikationskanal. Den kan faktisk gøre en forskel. 

- Vi har undersøgt det på kryds og tværs i kommunalvalg og folketingsvalg, og alt sammen viser, at valgplakater faktisk kan være med til at flytte personlige stemmer internt i et parti, siger valgforsker fra Syddansk Universitet Christian Elmelund-Præstekær og tilføjer: 

De er ligesom et juletræ, de hører bare valgkampen til.

Christian Elmelund-Præstekær, Valgforsker, Syddansk Universitet

- En af de vigtige elementer er, at det kommer meget bredt ud. Man kan ikke vælge dem fra, som man kan vælge annoncer i en avis fra, eller Facebookreklamer eller læserbreve fra. Valgplakater er der hele tiden, så man kan ikke undgå at blive eksponeret for dem. 

Alt fra farve til budskab og billede skal der tænkes nøje over, så plakaten fanger vælgerne. Jens Hald mener at det skal holdes så enkelt og ensartet som muligt. Og så gør det ikke noget, hvis billedet ikke signalerer 'sur gammel mand'.

Der måtte mange billeder til for at nå det endelige, der signalerer imødekommenhed. Foto: Pernille Gram

- Billedet er jo valgt ud fra vinkel, om brillerne er skæve, og smilet må ikke være sådan et "metalsmil" som fx Thuelsen Dahl hele tiden kommer med. Det skal være nogenlunde imødekommende. Er det en sur gammel mand, eller er det en, man kan snakke med, siger Jens Hald. 

Kommet for at blive

Den gennemsnitlige beregning viser, at valgplakater ved folketingsvalget i 2015 øgede den gennemsnitlige kandidats stemmeandel med seks procentpoint. Det, der påvirker det personlige stemmetal mest, er dog, når kandidaterne optræder i elektroniske medier og på Facebook.

- Jeg tror, at valgplakaterne er kommet for at blive. De har jo overlevet introduktionen af internettet, tv, radio og alle de andre nye ting, og jeg tror, at vi vil blive ved med at se dem. Både fordi de er blevet billigere og nemmere at producere, og så er de jo ligesom et juletræ; de hører bare valgkampen til. Og når man så ovenikøbet kan se, at de virker, så tror jeg, at de har sikret deres eksistens i mange år endnu, spår Christian Elmelund-Præstekær. 

Læs også Trykket stiger på valgbarometeret

De fleste etablerede partier har allerede fået trykt deres valgplakater eller i hvert fald sendt dem i trykken. Men der går lidt tid, før Folkepartiet Nyborg kan det. De mangler nemlig deres valgbogstav. 

- Vi er et nyt parti, og vi skal indlevere en kandidatliste. Men den kan vi først aflevere den 19. september og den 20. kan vi så få bogstavet. Og det fungerer ligesom med udsalg, så vi skal ligge med soveposer ude foran døren for at få det bogstav, vi gerne vil have, fortæller Jens Hald.